responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 146


ج : 1 هر يك از اقسام الكل كه مست كننده و در اصل مايع باشد ، نجس است . 2 ملاك نجاست الكل اين است كه مست كننده و در اصل مايع باشد . 3 اگر خود مكلَّف يقين نداشته باشد ، خبر دادن اهل خبرهء مورد اطمينان كافى است .
< صفحة فارغة > [ س 308 نوشابه هاى موجود در بازار ] < / صفحة فارغة > س 308 : نوشابه هاى موجود در بازار كه بعضى از آنها مانند كوكاكولا و پپسىكولا و . . در داخل توليد مىشوندو گفته مىشود كه مواد اصلى آنها از خارج وارد مىگردد و احتمال دارد از الكل در آنها استفاده شده باشد ، چه حكمى دارد ؟
ج : پاك و حلال است ، مگر اين كه مكلَّف شخصاً يقين حاصل كند كه آنها با الكل مست كننده‌اى مخلوطند كه در اصل مايع است .
< صفحة فارغة > [ س 309 آيا هنگام خريد مواد غذائى تحقيق لازم است ] < / صفحة فارغة > س 309 : آيا اساساً هنگام خريد مواد غذائى ، لازم است تحقيق شود كه فروشنده يا سازنده غير مسلمان كالا آنها را لمس كرده و يا در ساخت آنها الكل به كار برده است يا خير ؟
ج : سؤال و تحقيق لازم نيست .
< صفحة فارغة > [ س 310 اسپرى اتروپين سولفات ] < / صفحة فارغة > س 310 : اين جانب اقدام به ساخت " اسپرى اتروپين سولفات " كرده‌ام كه الكل نقش اساسى در تركيب فرمول داروئى آن دارد ، به طورى كه اگر الكل به تركيب مذكور اضافه نشود ، ساخت آن اسپرى ممكن نيست و از جهت عملى هم اين اسپرى ضد گازهاى شيميايى و جنگى اعصاب است كه براى محافظت از نيروهاى اسلام در برابر آنها كاربرد دارد . آيا از نظر جناب عالى استفاده از الكل به ترتيب مذكور در صنعت داروسازى ، شرعاً جايز است ؟
ج : اگر الكل مست كننده‌اى باشد كه در اصل مايع است ، نجس و حرام است ، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هيچ يك از حالات اشكال ندارد .
وسوسه و درمان آن < صفحة فارغة > [ س 311 بيمارى وسواس ] < / صفحة فارغة > س 311 : چند سالى است كه به بيمارى وسواس مبتلا شده‌ام و اين موضوع مرا بسيار عذاب مىدهد ، و روز به روز اين حالت در من تشديد مىشود تا جائى كه در همه چيز شك مىكنم و همهء زندگى ام بر پايه شك استوار گشته است . بيشترين شك من در بارهء غذا و اشياء مرطوب است ، به همين دليل نمىتوانم مثل ساير مردم عادى زندگى كنم . وقتى داخل مكانى مىشوم فورى جورابهايم را از پاى خود بيرون مىآورم زيرا فكر مىكنم جورابهايم عرق كرده و بر اثر تماس با نجس ، نجس خواهند شد ، حتى من بر سجاده هم نمىتوانم بنشينم . هر وقت بر آن مىنشينم بر اثر وسوسهء نفس از روى آن بلند مىشوم تا مبادا پرزهاى سجاده به لباسهايم بچسبد و مجبور به شستن آنها شوم . در گذشته چنين نبودم ، اكنون از اين كارهايم خجالت مىكشم و هميشه دوست دارم كسى را در عالم رؤيا ببينم و مشكلاتم را با او در ميان بگذارم و يا معجزه‌اى رخ دهد و زندگىام را دگرگون نمايد و به حالت گذشته‌ام برگردم . اميدوارم مرا راهنمايى فرمائيد .
ج : احكام طهارت و نجاست همان است كه در رساله هاى عمليه ذكر شده است . از نظر شرعى همهء اشياء محكوم به طهارت هستند ، مگر مواردى كه شارع حكم به نجاست آنها كرده و براى انسان هم يقين به آن حاصل شده است . در اين صورت رهايى از بيمارى وسواس احتياج به

146

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست