responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 145


< صفحة فارغة > [ س 302 آب انگورى كه با آتش جوشيده شده ] < / صفحة فارغة > س 302 : آب انگورى كه با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن كم نشده است ، ولى مست كننده نيست ، چه حكمى دارد ؟
ج : خوردن آن حرام است ، ولى نجس نيست .
< صفحة فارغة > [ س 303 اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود ] < / صفحة فارغة > س 303 : گفته مىشود كه اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يك يا چند حبه انگور باشد ، آن چه بعد از جوشاندن باقى مىماند ، حرام است . آيا اين سخن صحيح است ؟
ج : اگر حبه هاى انگور بسيار كم باشد و آب آن در آب غوره مستهلك شود ، به طورى كه آب انگور بر آن صدق نكند ، حلال است . ولى اگر حبه هاى انگور به تنهائى به وسيلهء آتش جوشانده شود ، خوردن آن حرام است .
< صفحة فارغة > [ س 304 حكم الكل ] < / صفحة فارغة > س 304 : امروزه از الكل كه در واقع مسكر است براى ساخت بسيارى از داروها بخصوص داروهاى نوشيدنى ، عطرها بويژه انواع ادكلنهايى كه از خارج وارد مىشوند ، استفاده مىكنند . آيا به افراد آگاه يا جاهل به مسأله اجازهء خريد و فروش و استفاده و بهره گيريهاى ديگر از آنها را مىدهيد ؟
ج : الكلهائى كه معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست كننده باشند ، محكوم به طهارت هستند ، و خريد و فروش و استعمال مايعاتى كه با آنها مخلوط شده‌اند اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 305 استفاده از الكل سفيد ] < / صفحة فارغة > س 305 : آيا استفاده از الكل سفيد براى ضد عفونى كردن دست و لوازم پزشكى مثل دما سنج و غير آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشكى و درمان توسط پزشك يا تيم پزشكى جايز است ؟ الكل سفيد همان الكل پزشكى است كه قابل نوشيدن هم هست ، و فرمول آن c 2 hooh است ، آيا نماز خواندن با لباسى كه يك يا چند قطره از اين الكل بر آن ريخته شده ، جايز است ؟
ج : اگر از الكلى باشد كه در اصل مايع نيست ، هر چند مست كننده هم باشد ، محكوم به طهارت است و نماز با لباسى كه با اين الكل برخورد كرده صحيح است و احتياجى به تطهير ندارد . ولى اگر از الكل مايع بالاصالة و بر حسب تشخيص اهل فن مست كننده باشد ، نجس است و نماز با بدن يا لباسى كه با آن برخورد كرده ، موقوف بر تطهير است ؛ ليكن استفاده از آن جهت ضد عفونى كردن ادوات پزشكى و مانند آن اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 306 حكم كفير ] < / صفحة فارغة > س 306 : ماده‌اى است به نام " كفير " كه در صنايع غذائى و داروسازى كاربرد دارد . هنگام تخمير 5 در صد يا 8 در صد الكل در مادهء بدست آمده بوجود مىآيد . اين مقدار الكل سبب هيچ نوع مستى در مصرف كننده نمىشود . آيا از نظر شرعى استفاده از اين ماده مانعى دارد يا خير ؟
ج : اگر الكل موجود در مادهء به دست آمده فى نفسه مست كننده باشد ، بنا بر احتياط نجس و حرام است ، هر چند به علت كمى آن و مخلوط شدن با مادهء به دست آمده ، نسبت به مصرف كننده مسكر نباشد ، ولى اگر شك داشته باشيم كه فى نفسه مست كننده و يا در اصل مايع است ، حكم متفاوت مىشود .
< صفحة فارغة > [ س 307 آيا الكل اتيليك نجس است يا خير ] < / صفحة فارغة > س 307 : 1 آيا الكل اتيليك نجس است يا خير ؟ ( ظاهراً اين الكل در همه مست كننده ها وجود دارد و سبب مستى است ) . 2 ملاك نجس بودن الكل چيست ؟ 3 روشى كه مست كننده بودن مشروب را ثابت كند ، كدام است ؟

145

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 145
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست