responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 135


مسائل اختصاصى 12 رفتن خون متعارف خوئى ، تبريزى : مسأله 31 زنجانى : مسأله 27 سيستانى : مسأله 224 خونى كه در جوف ذبيحه بعد از كشتن آن به طريق شرعى باقى مىماند ، چنانچه خون به مقدار متعارف خارج شده باشد پاك است ، چنان كه در مسأله [ 97 ] گذشت .
خوئى : مسأله 32 زنجانى : مسأله 228 حكم سابق مختصّ به حيوان حلال گوشت است و در حيوان حرام گوشت جارى نيست بلكه بنا بر احتياط استحبابى در اجزاءِ محرّمه از حيوان حلال گوشت نيز جارى نيست .
سيستانى : بنا بر احتياط واجب . .
سيستانى : بقيهء مسأله ذكر نشده .
تبريزى : بنا بر احتياط مستحب . .
احكام ظرفها < صفحة فارغة > [ مسأله 225 ظرفى كه از پوست سگ ساخته شده خوردن و آشاميدن از آن ظرف حرام است ] < / صفحة فارغة > مسأله 225 ظرفى كه از پوست سگ يا خوك يا مردار ساخته شده خوردن و آشاميدن از آن ظرف حرام است ( 1 ) و نبايد آن ظرف را در وضو و غسل و كارهائى كه بايد با چيز پاك انجام داد ، استعمال كنند ( 2 ) . بلكه احتياط واجب ( 3 ) آن است كه چرم سگ و خوك و مردار را اگر چه ظرف هم نباشد استعمال نكنند ( 4 ) . ( 1 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : در صورتى كه رطوبتى موجب نجاستش شده باشد . .
بهجت : در صورتى كه بداند ظرف موجب نجاست خوردنى مىشود ؛ ولى اگر علم نداشت بنا بر احتياط اجتناب كند . .
اراكى : آشاميدن از آن ظرف حرام است و همچنين خوردن چيزى از آن در صورتى كه داراى رطوبتى باشد كه موجب نجس شدن آن چيز شود . . ( 2 ) نورى : ولى به كار بردن و استعمال آنها در غير آن چه مشروط به طهارت است ، اشكالى ندارد .
فاضل : بلكه احتياط واجب آن است كه آنها را در غير آن چه طهارت در او شرط است نيز استعمال نكند و همين طور چرم سگ و خوك و مردار ، اگر چه ظرف هم نباشد . ( 3 ) اراكى : و احتياط واجب . . خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و احتياط مستحب . . ( 4 ) بهجت : در استعمالاتى كه مشروط به طهارت نيست هم استعمال نكنند .
مكارم : مسأله ظرفها و مشكهايى كه از پوست مردار يا حيوان نجس العين مثل سگ و خوك درست شده ، استعمال آنها براى خوردن يا آشاميدن يا آب وضو و غسل و مانند آن جايز نيست ، امّا براى كارهايى كه طهارت در آن شرط نيست ( مانند آبيارى زراعت و آب دادن به حيوانات ) مانعى ندارد ، هر چند احتياط مستحبّ آن است كه به هيچ وجه از آنها استفاده نشود .
زنجانى : مسأله آشاميدن از ظرف يا غير ظرفى كه از پوست سگ يا خوك يا مردار ساخته

135

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست