responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 136


شده و نيز خوردن چيزى از آن در صورتى كه به سبب رطوبتى نجس شده باشد ، حرام است و نبايد آن را در وضو و غسل و كارهايى كه بايد با چيز پاك انجام داد ، استعمال كنند ؛ بلكه احتياط آن است كه چرم سگ و خوك و مردار اگر چه ظرف هم نباشد و نيز ساير اعيان نجس را در هيچ يك از استعمالات به كار نبرند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 226 خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره ] < / صفحة فارغة > مسأله 226 خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها ، حرام است ( 1 ) ولى استعمال آنها در زينت اطاق حرام نيست و نگاه داشتن نيز حرام نمىباشد ( 2 ) . ( 1 ) فاضل : حتى استعمال آنها در زينت اطاق حرام مىباشد ، ولى نگاهداشتن آنها حرام نمىباشد .
نورى : حتى در زينت اطاق ؛ و نگاه داشتن آنها حرام است و بر صاحب ظرف واجب است كه آن را بشكند و از وضع ظرف بودن خارج كند .
اراكى : اگر چه براى زينت اطاق هم باشد حرام است بلكه نگاهداشتن آن هر چند استعمال نكند بنا بر احتياط واجب حرام مىباشد . ( 2 ) مكارم : استفاده از آنها براى زينت اطاق ، و يا هر منظور ديگر نيز جايز نيست ( بنا بر احتياط واجب ) .
گلپايگانى ، صافى : مسأله حرام است خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره و استعمال آنها مطلقاً بنا بر احتياط واجب ؛ و حرمت نگاهداشتن آنها به قصد ذخيرهء مالى نه به عنوان ظرف معلوم نيست اگر چه احوط است .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مسأله خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره ( خوئى ، سيستانى : بلكه بنا بر احتياط واجب مطلق استعمال آنها ) حرام است ، ولى زينت نمودن اطاق و مانند آن و نگاه داشتن آنها مانعى ندارد ( خوئى ، سيستانى : اگر چه أحوط ترك است ) و همچنين است ساختن ظرف طلا و نقره و خريد و فروش آنها براى زينت نمودن يا نگاه داشتن .
زنجانى : مسأله خوردن و آشاميدن از كاسه و ساير ظروف شُرب كه از طلا يا نقره ساخته شده باشد ، حرام است ، بلكه احتياط در اجتناب از هر گونه استعمال اين ظروف مىباشد ، بنا بر اين زينت نمودن اتاق و مانند آن با كاسهء طلا و نقره بنا بر احتياط جايز نيست .
بهجت : مسأله خوردن و آشاميدن از ظرف طلا و نقره حرام است ولى نگهدارى و يا استعمال آنها در زينت اطاق حرام نمىباشد و در غير زينت ، محلّ احتياط است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 227 ساختن ظرف طلا و نقره ] < / صفحة فارغة > مسأله 227 ساختن ظرف طلا و نقره و مزدى كه براى آن مىگيرند حرام نيست ( 1 ) . ( 1 ) اراكى ، نورى : حرام است . خوئى ، تبريزى ، سيستانى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 226 .
گلپايگانى ، صافى : مسأله ساختن ظرف طلا و نقره به قصد خوردن و آشاميدن از آن و ساير استعمالات محرّمه و اجرت ساختن آن حرام است .
مكارم : مسأله از ساختن ظروف طلا و نقره و مزدى كه در مقابل آن مىگيرند بنا بر احتياط واجب بايد اجتناب كرد ، همچنين از خريد و فروش آنها ؛ و پولى كه در مقابل آن گرفته مىشود نيز اشكال دارد .

136

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست