نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي جلد : 1 صفحه : 148
نماز بفهمد خونى بوده كه نماز با آن باطل است ، نمازش صحيح است . ( مسأله 819 ) اگر نجس بودن چيزى را فراموش كند و بدن يا لباسش با رطوبت به آن برسد ، و در حال فراموشى نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد نماز او صحيح است . ولى اگر بدنش با رطوبت به چيزى كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد بدون اين كه خود را آب بكشد ، غسل كند و نماز بخواند غسل و نمازش باطل است . مگر اين كه طورى باشد كه به غسل نمودن ، بدن نيز پاك شود ، و نيز اگر جائى از اعضاء وضو با رطوبت به چيزى كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و پيش از آن كه آنجا را آب بكشد ، وضو بگيرد و نماز بخواند ، وضو و نمازش باطل مىباشد ، مگر اين كه طورى باشد كه به وضو گرفتن اعضاء وضو نيز پاك شود . ( مسأله 820 ) كسى كه يك لباس دارد ، اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب كشيدن يكى از آنها آب داشته باشد ، اولى اين است كه بدن را آب كشيده و با لباس نجس نماز بخواند و جائز نيست كه لباس را آب كشيده و با بدن نجس نماز بخواند ، ولى در صورتى كه نجاست يكى از آنها بيشتر باشد لازم است آن را آب بكشد . ولى چنانچه ديگرى را آب بكشد نمازش صحيح است . ( مسأله 821 ) كسى كه غير از لباس نجس ، لباس ديگرى ندارد ، و با لباس نجس نماز بخواند نماز او صحيح است . ( مسأله 822 ) كسى كه دو لباس دارد ، اگر بداند يكى از آنها نجس است و نداند كدام يك آنها است ، چنانچه وقت دارد ، بايد با هر دو لباس نماز بخواند مثلا اگر مىخواهد نماز ظهر و عصر بخواند بايد با هر كدام يك نماز ظهر و يك نماز عصر بخواند ، ولى اگر وقت تنگ است ، با هر كدام نماز بخواند كافى است .
148
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي جلد : 1 صفحه : 148