نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ وحيد الخراساني جلد : 1 صفحه : 151
وحديث ثقلين كه مورد اتفاق فريقين است دليل وجود چنين شخصيتى است كه او از قرآن و قرآن از او براى هميشه جدا شدنى نيست ، و چون حجت خدا بر خلق حجت بالغه است ابن حجر هيتمى كه تعصب او در برابر مذهب حق پوشيده نيست ، مى گويد : " والحاصل ان الحث وقع على التمسك بالكتاب و بالسنة وبالعلماء بهما من اهل البيت ويستفاد من مجموع ذلك بقاء الأمور الثلاثة الى قيام الساعة ، ثم اعلم ان لحديث التمسك بذلك طرقا كثيرة وردت عن نيف و عشرين صحابيا " . ( 1 ) در اين سخن اعتراف مى كند كه تمام امت به مقتضاى روايتى كه بيست و چند نفر از اصحاب از پيغمبر خدا روايت كرده اند مأمورند به تمسك به كتاب و سنت و علماى از اهل بيت ، واستفاده مى شود از مجموع آن بقا و ماندگارى اين سه امر تا قيام قيامت . و مذهب حق جز اين نيست كه بايد با قرآن عالمى - به جميع آنچه در قرآن است - از اهل بيت باشد ، كه تمام امت - بدون استثنا - مأمور به تمسك به كتاب و سنت و او هستند ، و هدايت هر كس بستگى به اين تمسك دارد . و از نظر نقلى : اعتقاد شيعه به امام دوازدهم ( عليه السلام ) و ظهور آن حضرت به نص متواتر از معصومين ( عليهم السلام ) - كه يكى از طرق اثبات امامت است - ثابت مى باشد . و در قرآن مجيد آياتى است كه در كتب عامه و خاصه به ظهور حكومت آن حضرت تفسير شده ، و بعضى از آنها ذكر مى شود : 1 - ( هو الذى أرسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون ) . ( 2 ) ابو عبد الله گنجى در كتاب البيان في اخبار صاحب الزمان ( عليه السلام ) مى گويد : " و اما بقاى مهدى پس به تحقيق در كتاب و سنت آمده است ، اما كتاب پس به تحقيق
1 . الصواعق المحرقة ، صفحهء 150 2 . سوره ء توبه ، آيهء 33 ( اوست آن كه فرستاد پيغمبر خود را به هدايت و دين حق تا آن را بر هر دينى غالب كند ، اگر چه مشركان كراهت داشته باشند )
151
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ وحيد الخراساني جلد : 1 صفحه : 151