نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ وحيد الخراساني جلد : 1 صفحه : 106
اعصاب حركت نيازمندند به تبعيت از اعصاب حس ، و راهنماى حواس در خطا و صواب عقل آدمى است ، كه آن هم با ادراك محدود و آسيب پذيرى به خطا و هوى نيازمند به رهبرى عقل كاملى است كه محيط بر درد و درمان و عوامل نقص و كمال انسان و مصون از خطا و هوى باشد ، تا هدايت عقل انسان به امامت او محقق شود ، و راه معرفت چنين عقل كاملى تعريف خداست . از اين رو تصور حقيقت امامت از تصديق به انتصابى بودن امام از جانب خداوند متعال جدا نمى شود . 3 - از آن جا كه مقام امامت مقام حفظ و تفسير و اجراى قوانين خداست ، به همان دليل كه عصمت مبلغ قانون الهى لازم است ، عصمت حافظ و مفسر و مجرى آن قانون هم لازم است ، و همچنان كه خطا و هوى در مبلغ غرض از بعثت را كه هدايت است باطل مى كند ، خطا و تأثر از هوى در مفسر و مجرى قانون موجب اضلال است ، و شناخت معصوم جز به ارشاد خداوند متعال ميسر نيست . ب : حكومت قرآن : نظر به رعايت اختصار به سه آيه اشاره مى شود : آيهء اول : ( وجعلنا منهم أئمة يهدون بأمرنا لما صبروا وكانوا بايتنا يوقنون ) . ( 1 ) هر درختى را به اصل و فرع ، و ريشه و ميوه اش بايد شناخت ، اصل و فرع شجره ء طيبهء امامت در قرآن مجيد در اين آيه بيان شده است : اصل امامت صبر و يقين به آيات خداوند است ، و اين دو كلمه مبين بالاترين مرتبهء كمال آدمى است ، كه امام بايد از جهت كمال عقلى به معرفت و يقين به آيات خداوند متعال - كه جمع مضاف به آن ذات قدوس است - نايل باشد ، و از
1 . سوره ء سجده ، آيهء 24 ( و قرار داديم از آنان پيشوايانى كه هدايت كنند به امر ما ، چون صبر كردند و به آيات ما يقين داشتند )
106
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ وحيد الخراساني جلد : 1 صفحه : 106