باشد و اصل عدم حجيت است تا خلاف آن ثابت شود ، به خلاف الفاظ كه اصل حجيت است ، تا خلاف آن ثابت شود . س : آيا پدر و مادر مىتوانند از دختر يا پسر خود ربا و سود بگيرند و بالعكس ؟ ج : پدر مىتواند از دختر يا پسر خود ربا و سود بگيرد و بدهد ، اما مادر نمىتواند ربا بدهد ، يا بگيرد . س : خريد و فروش انگشتر طلاى مردانه كه فقط مورد استفاده مرد قرار مىگيرد ، آيا باطل است ، يا فقط حرام است ؟ ج : اگر مختص مردان باشد ، فروض آن باطل است ، مگر به ملاحظه ماده آن بدون محاسبه قيمت هيئت آن . س : فروش خون چه حكمى دارد ؟ ج : فروش محل اشكال است ولى مصالحه حق الاختصاص مانعى ندارد . س : اجرتى كه براى فال بينى مىگيرند حلال است يا نه ؟ ج : بعيد نيست كه اين معامله سفهائى باشد و از عموم ( اوفوا بالعقود ) خارج باشد ، پس معامله باطل است و پولى كه مىگيرد حرام است ، مگر صاحب پول آن را هبه كرده باشد . س : هر گاه ثمن معامله بيع در ذمه باشد ، و مشترى به هيچ وجه قادر به اداء آن نباشد معامله صحيح است يا نه ؟ ج : با فرض اين كه قادر به پرداخت آن نيست ، اعتبار عقلائى ندارد مثل بيع بدون ثمن ، چه نقد باشد و چه نسيه ، مگر به مقدار مقدور كه نسبت به آن صحيح است ، و حكم تبعض صفقه را دارد . س : زمينى را با متراژ معين فروخته ، پس از معامله و تحويل معلوم مىشود مقدارى كمتر از متراژ مذكور است ، وظيفه چيست ؟ ج : مخير است بين فسخ معامله و امضا آن با استرداد حصهاى از ثمن كه مقابل كسرى زمين است . س : زن و شوهرى كه هر دو ، مشاعا و بالمناصفه مالك خانهاى هستند ، در