س : اگر به چند چيز خمس تعلق بگيرد و خمس يكى را بدهد تصرف در آن حلال است يا متوقف است بر دادن خمس همه اشياء ؟ ج : آنچه را خمس داده تصرف در آن جايز است و متوقف بر دادن خمس بقيه نيست . س : متاعى كه متعلق خمس است و سال بر آن گذشته ، قيمت آن را سه سال خمسى پرداخت نكرده و نيز از چند ماه اگر بخواهد قيمت بدهد ، قيمت بيشتر يا كمتر شده ، آيا قيمت وقت سال را بايد بدهد ، يا قيمت وقت اداء را ؟ ج : نسبت متفاوت احوط مصالحه است با حاكم شرع . س : شخصى داراى منزلى دو طبقه است ، طبقه بالا را خودش سكونت كرده و طبقه پايين را اجاره داده است و مازاد بر احتياج ، حال مىخواهد خمس آن را بدهد ، زمين آن چگونه حساب مىشود ؟ ج : زمين را نصف حساب كند . س : مغازه دارى مطالباتى از مردم دارد و اجناس مغازه را نسيه فروخته و هنوز وصول نكرده ، سال خمس مىرسد ، جزء امسال حساب كند يا سال بعد ؟ ج : پس از وصول بپردازد و از منافع سال قبل محسوب نمايد كه سال حصول ربح است منتها تمكن از اداء در سال بعد پيدا شده ، جزء منافع سال بعد حساب نمىشود . س : افراد غير بالغ كه كسى چيزى را به آنها مىبخشد يا اين كه كسب و كار دارند آيا خمس بر آنها لازم است كه ولى آنها ، خمس را از اموال آنها بپردازد يا لازم نيست . و بعد از بلوغ اگر از آن اموال باقى باشد بايد خمس بدهد به نحوى كه هر چه را خودش يا ولى او مصرف نموده باشد ، خمس نداشته و اشكال نداشته باشد . س : كسى كه چند سال قبل براى حج اسم نويسى كرده و پولى در بانك گذاشته ، امسال كه قرعه به نام او اصابت كرد ، خمس آن پول را بايد بدهد يا نه ؟ ج : اگر حج مستقر بوده بنابر احوط خمس بر او واجب است و اگر سال اول استطاعت است خمس واجب است بنا بر اقوى . س : كسى كه بدهى اقساطى دارد و اقساط آن چند سال طول مىكشد ، آيا