در شهرهاى مختلف سكونت دارند ، مثلا هفتهاى به تهران و هفتهاى ديگر به كاشان و هفتهاى ديگر به اصفهان مىرود و همين طور مكررا سفر مىكند آيا تعدد مقصد هم مانند مقصد واحد است و اين شخص كثير السفر است يا نه ؟ ج : بله كثير السفر است . س : اگر مسافر با قصد اقامه ده روز يك نماز چهار ركعتى شروع نمود اماما يا مأموما و در بين نماز شك كرد و رجوع به حافظ نمود ، يا كثير الشك بود و با شك در ركعات يا افعال طبق وظيفه كثير الشك عمل نمود و بعد از نماز از قصد اقامه ده روز منصرف شد ، آيا تا در محل است ، باقى بر تمام است ؟ ج : در مفروض سؤال به وظيفه نماز چهار ركعتى عمل كرده و تا در محل است نماز او تمام است . س : شخصى قصد اقامه ده روز كرده ، سپس فراموش كرده و نماز را شكسته خوانده و يا اصلا نماز چهار ركعتى را نخوانده نسيانا يا عصيانا ، و بعدا از قصد اقامه منصرف شده ، بقيه ايامى كه در آنجاست ، تمام بخواند يا شكسته ؟ همچنين قضاى نمازهائى كه قبل از انصراف از او فوت شده ، تماما قضا كند يا قصرا ؟ ج : نمازهائى كه بعد از انصراف مىخواند ، قصرا بخواند و قضاى نماز گذشته پيش از انصراف را تماما قضا كند و همچنين نمازى كه اشتباها قصر خوانده ، تماما قضا كند . س : زنى اهل شيراز بود و شوهرش اهل اصطهبان و پس از ازدواج ، زن قهرا بايد با شوهرش زندگى كند ولى زن از وطن خود كه شيراز است اعراض نكرده ، آيا وقتى به شيراز مسافرت مىكند ، نمازش و روزهاش چگونه است ؟ ج : اگر زن ، در عقد ازدواج شرط مكان و اختيار مكان را با خود قرار داده ، در اتخاذ وطن و اعراض از آن مستقل است و در غير اين صورت عرفا تابع شوهر است ، در وطن و اعراض ، هر دو . س : كثير السفرى كه ده روز در وطن مىماند ، كثرت سفر او قطع مىشود ، سفر اول قصر است و سفر دوم تمام ، حال سفر اول او يك هفته طول مىكشد ، آيا