در تمام مدت ، تا قبل از مراجعت ، نماز قصر است ؟ ج : تمام يك هفته سفر اول او است و قصر است . س : شخصى كه قم وطن او است ، به چهار فرسخى قم سفر مىكند و قصد اقامه عشره در آنجا مىنمايد ، پس از چند روز براى سركشى به خانواده خود ، به قم مىآيد و بر مىگردد ، آيا اين رفت و آمد به حكم سفر است ؟ و قصد او را به هم مىزند ؟ ج : چون مرور به وطن مىكند سفر محسوب نمىشود و قصد اقامه او باقى است . س : شخصى كثير السفر است ساكن تهران مىباشد و كرج محل شغل او است در اين خلال به مشهد مىرود ، پس از مراجعت ، آيا به مجرد رسيدن به طهران كه وطن او نيست ، نماز تمام است يا نه ؟ ج : بله تمام است ، در صورتى كه ده روز در مشهد نمانده باشد . س : كسى تصادف كرده ، به دكتر مراجعه كرده ، دكتر تشخيص داده ، تمام سال را بايد براى استراحت اعصاب سفر كند ، نماز او تمام است يا شكسته ؟ ج : اگر ممتد شود كه صدق كند ، سفر شغل او است نماز او تمام است . س : كسى كه حكم راننده را دارد آيا بعد از تمام شدن سفر اول بلا فاصله نمازش تمام مىشود ( و حكم راننده را پيدا مىكند ) يا تا شروع به سفر دوم و سفر دوم بايد نماز را جمع بخواند ؟ ج : تا انشاء سفر دوم نكرده قصر است . س : آيا براى مقيم عشرة ايام بعد از تحقق قصد اقامه ، به ماندن ده روز در محل اقامه يا به خواندن يك نماز چهار ركعتى اداء ، حكم بيتوته در محل قصد ثابت است ؟ و يا اين حكم مختص به كسى است كه مىخواهد قصد عشره نمايد و در هر صورت اگر كسى بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى يا ماندن ده روز ، در محل ، اقامه نكند و مدتى نماز را تمام خوانده و روزه را گرفته باشد تكليفش چيست ؟ ج : در هر صورت شبها نمىتواند در غيل محل قصد بيتوته كند و در همين فرض اگر بر خلاف وظيفه عمل نموده است بايد احتياط نمايد .