responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 382


در عقد او است ، نمىتواند با خواهر آن زن ، ازدواج نمايد .
( 1912 ) انسان نمىتواند بدون اجازه زن خود ، با خواهر زاده و برادر زاده او ازدواج كند ، ولى اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نمايد و بعدا زن بگويد به آن عقد راضى هستم ، بنا بر اقرب اشكال ندارد .
( 1913 ) اگر انسان قبل از آن كه دختر عمه يا دختر خاله خود را بگيرد ، نعوذ بالله با مادر آنان زنا كند ، بنا بر احوط ، ديگر نمىتواند با آنان ازدواج نمايد .
( 1914 ) اگر با دختر عمه يا دختر خاله خود ازدواج نمايد و پيش از آن كه با آنان نزديكى كند ، با مادرشان زنا نمايد ، عقد آنان اشكال ندارد .
( 1915 ) اگر با زنى غير از عمه و خاله خود زنا كند ، بنا بر اظهر ، مىتواند با دختر او ازدواج نمايد ، ولى احتياط در عدم ازدواج است ، ولى اگر زنى را عقد نمايد و با او نزديكى كند بعد با مادر او زنا كند ، آن زن بر او حرام نمىشود ، و هم چنين است اگر پيش از آن كه با او نزديكى كند با مادر او زنا نمايد .
( 1916 ) زن مسلمان ، نمىتواند با مرد غير مسلمان ازدواج نمايد و مرد مسلمان هم نمىتواند با زنان كافرى كه اهل كتاب نيستند ، ازدواج كند ، ولى با زنانى كه يهودى و يا نصرانى باشند ، موقتا به صورت صيغه مىتواند ازدواج نمايد .
( 1917 ) اگر با زنى كه در عده طلاق رجعى است زنا كند ، آن زن بر او حرام مىشود ، و اگر با زنى كه در عده طلاق بائن ، يا عده وفات است زنا كند ، بعدا مىتواند او را عقد نمايد .
( 1918 ) اگر با زن بى شوهرى كه در عده نيست ، زنا كند ، بنا بر اظهر مكروه است كه بعدا آن زن را براى خود عقد نمايد ، بلكه احتياط مستحب آن است كه با او ازدواج ننمايد ، مگر اين كه زن از كار خود توبه نموده باشد .
( 1919 ) اگر زنى را كه در عده ديگرى است براى خود عقد كند ، چنانچه مرد و زن ، يا يكى از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است ، آن زن بر او حرام مىشود ، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده باشد .
( 1920 ) اگر زنى را براى خود عقد كند و بعد معلوم شود كه در عده بوده ،

382

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 382
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست