responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 161


مىآورد و نمازش صحيح است .
( 813 ) در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت اول بعد از حمد ، سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد ، سوره منافقين بخواند بلكه احتياط مستحب در اين است كه بدون عذر اينها را ترك نكند ، و اگر مشغول يكى از اينها شود ، بنا بر احتياط واجب نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند .
( 814 ) اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره " قل هو الله احد " يا سوره " قل يا أيها الكافرون " شود ، نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر به نصف نرسيده ، مىتواند آن را رها كند و سوره جمعه و منافقين را بخواند .
( 815 ) اگر در نماز ، غير سوره " قل هو الله احد " و " قل يا ايها الكافرون " سوره ديگرى بخواند ، تا به نصف نرسيده مىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند .
( 816 ) اگر مقدارى از سوره را فراموش كند يا از روى ناچارى ، مثلا به واسطه تنگى وقت يا جهت ديگر ، نشود به هيچ وجه آن را تمام نمايد ، مىتواند آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند ، اگر چه از نصف گذشته باشد ، و احتياط در اين است كه به سوره " قل هو الله احد " يا " قل يا ايها الكافرون " عدول نمايد و در ظهر جمعه به سوره جمعه و منافقين ، اگر مانعى در كار نباشد .
( 817 ) بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند ، مگر در ظهر جمعه كه مستحب است دو ركعت اول را بلند بخوانند .
( 818 ) زن مىتواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند يا آهسته بخواند ، ولى اگر نامحرم صدايش را بشنود بايد آهسته بخواند ، در صورتى كه شنيدن صداى او حرام باشد ، مثلا ترس فتنه و لذت بردن در بين باشد بنابر اظهر .
( 819 ) اگر در جايى كه بايد نماز را بلند بخواند عمدا آهسته بخواند ، يا در جايى كه بايد آهسته بخواند عمدا بلند بخواند ، نمازش باطل است ، ولى اگر از روى فراموشى باشد ، يا مسأله را نداند و احتمال خلاف هم ندهد و ترديد در صحت عملش نداشته باشد ، به طورى كه قصد قربت از او حاصل بشود ، نمازش صحيح

161

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 161
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست