با شرطهائى كه در مسأله 2606 گفته شد ، حيوانى را دو قسمت كنند ، و سر و گردن در يك قسمت بماند و انسان وقتى برسد كه حيوان جان داده باشد ، هر دو قسمت حلال است به شرطى كه به همين قطع كردن جان داده باشد ولى اگر حيوان زنده باشد و وقت تنگ باشد براى سر بريدن به آداب شرع قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام و قسمتى كه سر و گردن دارد حلال است و اگر وقت باشد براى سر بريدن ، آن قسمت كه در آن سر نيست حرام است و آن قسمت ديگر اگر سر آن را به دستورى كه در شرع معين شده ببرند حلال است و اگر نه آن هم حرام است . مسأله 2604 - اگر با چوب يا سنگ يا چيز ديگرى كه شكار كردن با آن صحيح نيست حيوانى را دو قسمت كنند ، قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام است و قسمتى كه سر و گردن دارد ، اگر زنده باشد و ممكن باشد كه مقدارى زنده بماند و سر آن را بدستورى كه در شرع معين شده ببرند حلال و اگر نه آن قسمت هم حرام مىباشد . مسأله 2605 - اگر حيوانى را شكار كنند ، يا سر ببرند و بچه زندهاى از آن بيرون آيد چنانچه آن بچه را به دستورى كه در شرع معين شده سر ببرند حلال و گرنه حرام مىباشد . مسأله 2606 - اگر حيوانى را شكار كنند يا سر ببرند و بچه مردهاى از شكمش بيرون آورند ، چنانچه خلقت آن بچه كامل باشد و مو يا پشم در بدنش روئيده باشد پاك و حلال است . شكار كردن با سگ شكارى مسأله 2607 - اگر سگ شكارى ، حيوان وحشى حلال گوشتى را شكار كند ، پاك بودن و حلال بودن آن حيوان شش شرط دارد : اول : سگ بطورى تربيت شده باشد كه هر وقت آن را براى گرفتن شكار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگيرى كنند بايستد ، ولى اگر در وقت