responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 82


اقسام زنان حائض

1 - صاحب عادت وقتيه وعدديه

انجام عباداتى كه طهارت در آنها شرط است - مانند نماز - احتياطا وضو نيز بگيرد ، و بنابر احتياط وضو را پيش از غسل انجام دهد .
" مسأله 426 " مستحب است حائض در وقت نمازهاى واجب خود را از خون پاك نمايد و پنبه و دستمال را عوض كند و وضو بگيرد - و اگر نمىتواند وضو بگيرد به اميد ثواب تيمم نمايد - و به اندازه وقت نماز خواندن رو به قبله بنشيند و مشغول ذكر و دعا و صلوات شود .
" مسأله 427 " خواندن و همراه داشتن قرآن و رساندن جايى از بدن به حاشيه و بين خطهاى قرآن ، و نيز خضاب كردن به حنا و مانند آن براى حائض مكروه است .
اقسام زنان حائض :
" مسأله 428 " زنان حائض شش دسته اند :
1 - صاحب عادت وقتيه و عدديه : و او زنى است كه دو ماه پياپى در وقت معين - مثلا اول ماه - خون حيض ببيند و شماره روزهاى حيض او هم در هر دو ماه به يك اندازه باشد .
2 - صاحب عادت وقتيه : و او زنى است كه دو ماه پياپى در وقت معين - مثلا اول ماه - خون ببيند ، ولى شماره روزهاى آن يكسان نباشد .
3 - صاحب عادت عدديه : و او زنى است كه شماره روزهاى حيض او در دو ماه پشت سر هم به يك اندازه باشد ، ولى وقت ديدن آن دو خون يكى نباشد .
4 - مضطربه : و او زنى است كه چند ماه خون ديده ولى عادت معين پيدا نكرده ، و يا از آغاز عادت معينى داشته ولى عادت او به هم خورده و عادت تازه اى پيدا نكرده باشد .
5 - مبتدئه : و او زنى است كه مرتبه نخست خون ديدن او است .
6 - ناسيه : و او زنى است كه عادت خود را فراموش كرده باشد .
هر يك از اين شش دسته احكامى دارند كه در مسائل آينده خواهد آمد .
1 - صاحب عادت وقتيه و عدديه :
" مسأله 429 " زنانى كه صاحب عادت وقتيه و عدديه اند سه گروهند :
الف - زنى كه دو ماه پشت سر هم در وقت معين خون حيض ببيند و در وقت معين هم پاك شود ، مثلا دو ماه پشت سر هم از روز اول ماه خون ببيند و روز هفتم پاك شود ، كه عادت حيض او از روز اول ماه تا هفتم است .
ب - زنى كه از خون پاك نمىشود ولى چند ماه پياپى در چند روز معين خون او داراى نشانه حيض باشد ، كه عادت وى در همان روزهاى معين است .

82

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست