responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 83


ج - زنى كه دو ماه پياپى در وقت معين خون ببيند و پس از حد اقل سه روز خون به مدت يك روز يا بيشتر پاك شود و بار ديگر خون ببيند ، به طورى كه مجموع روزهايى كه خون ديده و پاك بوده از ده روز بيشتر نباشد و در هر دو ماه همه روزهايى كه خون ديده و پاك بوده روى هم به يك اندازه باشد ، كه عادت او به اندازه تمام روزهايى است كه خون ديده و در وسط پاك بوده است . و لازم نيست روزهايى كه در وسط پاك بوده در هر دو ماه به يك اندازه باشد .
" مسأله 430 " زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر در وقت عادت يا يكى دو روز جلوتر خون ببيند به طورى كه بگويند حيضش جلو افتاده ، گرچه آن خون نشانه هاى حيض را نداشته باشد بايد به احكامى كه براى حائض گفته شد عمل كند ، و چنانچه بعد بفهمد حيض نبوده - مثلا كمتر از سه روز باشد - بايد عبادتهايى را كه بجا نياورده قضا نمايد .
" مسأله 431 " زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر در وقت عادت يا يكى دو روز پيش از آن خون نبيند و در غير آن وقت به شماره روزهاى حيضش خون ببيند ، پس اگر خون به صفات حيض باشد بايد همان را حيض قرار دهد ، چه پيش از وقت عادت ديده باشد يا بعد از آن ، و اگر به صفات حيض نباشد به احتياط عمل كند ، يعنى به وظيفه مستحاضه عمل كرده و از چيزهايى كه بر حائض حرام است اجتناب نمايد .
" مسأله 432 " زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر چند روز پيش از عادت و همه روزهاى عادت و چند روز هم پس از عادت خود خون ببيند و روى هم از ده روز بيشتر نشود ، پس اگر همه خون به صفات حيض باشد همه اين مدت حيض است ، و اگر به صفات حيض نباشد به مقدار عادت و پيش از عادت حيض است ، و نسبت به بعد از آن احتياط كند ، و چنانچه خون از ده روز بيشتر شود تنها خونى كه در روزهاى عادت خود ديده حيض است ، و خونى كه پيش و پس از ايام عادت خود ديده استحاضه مىباشد ، و بايد عبادتهايى را كه در روزهاى پيش از عادت و پس از عادت بجا نياورده قضا نمايد .
" مسأله 433 " زنى كه عادت وقتيه و عدديه دارد اگر در عادت و چند روز بعد از عادت خون ببيند و بيشتر از ده روز باشد ، خونى كه در روزهاى عادت ديده گرچه نشانه هاى حيض را نداشته باشد حيض است ، و خونى كه پس از روزهاى عادت ديده گرچه نشانه هاى حيض را داشته باشد استحاضه است .
2 - صاحب عادت وقتيه :
" مسأله 434 " زنانى كه عادت وقتيه دارند سه گروهند :

83

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست