responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 81


كه پيش از غسل از جماع با او خود دارى نمايد . و كارهاى ديگرى كه در وقت حيض بر او حرام بوده مانند توقف در مسجد و مس خط قرآن ، تا غسل نكند بر او حلال نمىشود .
" مسأله 419 " اگر حائض براى غسل و وضو آب كافى نداشته باشد و آب به اندازه اى باشد كه بتواند يا غسل كند يا وضو بگيرد ، بنابر احتياط واجب بايد غسل كند و بدل از وضو تيمم نمايد ، و اگر فقط براى وضو كافى باشد وضو بگيرد و عوض غسل تيمم نمايد ، و اگر آب موجود براى هيچ يك كفايت نكند بنابر احتياط واجب دو تيمم كند : يكى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو .
" مسأله 420 " نمازهاى يوميه اى كه زن در ايام حيض نخوانده قضا ندارد ، ولى روزه هاى واجب را بايد قضا نمايد ، و بنابر احتياط قضاى نماز آيات را نيز بجا آورد .
" مسأله 421 " هر گاه وقت نماز داخل شود و بداند كه اگر نماز را تأخير بيندازد حائض مىشود ، بايد فورا نماز را بخواند .
" مسأله 422 " هر گاه وقت نماز فرا رسد و زن نماز را تأخير بيندازد و از اول وقت به اندازه انجام واجبات يك نماز بگذرد و بعد حائض شود ، قضاى آن نماز بر او واجب است ، ولى در تند خواندن و كند خواندن و چيزهاى ديگر بايد ملاحظه حال خود را بكند .
مثلا زنى كه مسافر نيست اگر در اول ظهر نماز نخواند ، قضاى آن در صورتى واجب مىشود كه به مقدار خواندن چهار ركعت نماز با وضو به دستورى كه گفته شد از اول ظهر بگذرد و حائض شود ، و براى كسى كه مسافر است گذشتن وقت به مقدار خواندن دو ركعت نماز با وضو كافى است .
" مسأله 423 " اگر زن زمانى از حيض پاك شود كه به اندازه غسل و وضو و خواندن يك ركعت نماز يا بيشتر از يك ركعت وقت داشته باشد ، نماز آن وقت بر او واجب است ، و اگر نخواند بايد قضاى آن را بجا آورد . و چنانچه به اين اندازه مجال ندارد نماز آن وقت بر او واجب نيست ، هر چند اگر تيمم كند به نماز برسد . ولى اگر گذشته از تنگى وقت تكليفش تيمم است - مثل آن كه آب برايش ضرر دارد - بايد تيمم كند و آن نماز را بخواند .
" مسأله 424 " اگر حائض بعد از پاك شدن شك كند كه به اندازه تهيه مقدمات نماز و خواندن يك ركعت وقت دارد يا نه ، بايد نمازش را بخواند ، و اگر به خيال اين كه وقت ندارد نماز نخواند و بعد بفهمد وقت داشته ، بايد قضاى آن نماز را بجا آورد .
" مسأله 425 " اگر حائض جنب باشد وهنگامى كه پاك مىشود غسل جنابت را انجام دهد ، لازم نيست براى حيض نيز جداگانه غسل نمايد ، هر چند خوب است در غسل خود هر دو را نيت كند . ولى كافى بودن اين غسل از وضو خالى از اشكال نيست ، پس براى

81

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست