responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 80


" مسأله 410 " اگر شماره روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در قبل ( جلو ) جماع كند ، مستحب است هجده نخود طلا كفاره به فقير بدهد ، و اگر در قسمت دوم جماع كند نه نخود ، و اگر در قسمت سوم جماع كند چهار نخود و نيم بدهد ، و دادن كفاره مطابق با احتياط است هر چند واجب نيست .
و احتياط آن است كه كفاره را طلاى سكه دار بدهد ، و اگر ممكن نباشد قيمت آن را هم مىتوان داد .
" مسأله 411 " اگر كسى هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوم حيض با زن خود جماع كند ، مستحب است هر سه كفاره را كه روى هم سى و يك نخود و نيم طلا مىشود بدهد .
" مسأله 412 " اگر قيمت طلا در وقتى كه جماع كرده با وقتى كه مىخواهد به فقير بدهد فرق كرده باشد ، قيمت وقتى را كه مىخواهد به فقير بدهد حساب كند .
" مسأله 413 " كسى كه نمىتواند كفاره بدهد استغفار كند ، و بهتر آن است كه صدقه اى هم به فقير بدهد ، و اگر نمىتواند صدقه بدهد استغفار كند و هر وقت توانست بنابر احتياط مستحب كفاره بدهد .
" مسأله 414 " طلاق دادن زن در حال حيض - به طورى كه تفصيل آن در احكام طلاق گفته مىشود - باطل است .
" مسأله 415 " اگر زن بگويد در حال حيض هستم يا بگويد از حيض پاك شده ام ، چنانچه متهم به دروغگويى نباشد بايد پذيرفت ، و اگر مرد در حال جماع بفهمد زن حائض شده بايد بلا فاصله از حالت جماع خارج شود .
" مسأله 416 " اگر زن در بين نماز حائض شود نماز او باطل مىشود ، و اگر شك كند كه حائض شده يا نه ، بنابر احتياط اگر ممكن است وارسى كند ، و اگر ممكن نيست نماز را ادامه دهد و نماز او صحيح است ، ولى اگر بعد از نماز بفهمد كه در بين نماز حائض شده نمازى كه خوانده باطل است .
" مسأله 417 " هنگامى كه زن از خون حيض پاك شد واجب است براى نماز و عبادتهايى كه نياز به وضو يا غسل و يا تيمم دارد غسل نمايد ، و براى نماز بنابر احتياط واجب وضو نيز بگيرد ، و بنابر احتياط وضو را پيش از غسل انجام دهد ، و اگر پيش از غسل انجام نداد بعد از آن انجام دهد .
" مسأله 418 " بعد از آن كه زن از خون حيض پاك شد اگر چه غسل نكرده باشد طلاق او صحيح است ، و شوهرش هم مىتواند با او جماع نمايد ، ولى احتياط مستحب آن است

80

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست