responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 561


دو جهت ارث مىبرد .
" مسأله 3092 " هر گاه بخواهند ارث را تقسيم كنند و همسر ميت حامله باشد - هر چند در دسته اول وارث ديگرى هم مانند فرزند يا پدر و يا مادر وجود داشته باشد - بايد براى كودكى كه در رحم مادر است سهم دو فرزند پسر را كنار بگذارند ، بلكه اگر احتمال دهند بيشتر است سهم بيشترى را كنار بگذارند تا پس از به دنيا آمدن كودك سهم واقعى او را برداشته و بقيه را ميان ورثه ديگر تقسيم كنند ، مگر اين كه با وسايل روز ثابت شود كودكى كه در رحم است پسر يا دختر و يا چند قلوست ، كه در اين صورت سهم واقعى او را كنار مىگذارند .
" مسأله 3093 " اگر ميت هيچ وارثى نداشته باشد همه مال او متعلق به امام مسلمين است كه در زمان غيبت بايد به فقيه جامع الشرايط پرداخت شود .
" مسأله 3094 " اگر دو يا چند نفر كه از يكديگر ارث مىبرند به طور ناگهانى با هم غرق شوند و يا زير آوار بمانند و با هم بميرند و معلوم نشود كدام يك از آنان اول مرده است ، همه از يكديگر نسبت به آنچه قبل از مردن داشته اند ارث مىبرند ، ولى آنچه را كه از يكديگر ارث مىبرند به ساير ورثه آنان منتقل مىشود . و اگر يكى از آنان دارايى دارد و ديگرى ندارد ، كسى كه مال ندارد از ديگرى ارث مىبرد . و در صورتى كه به سبب حوادث ديگر مانند تصادف اتومبيل يا سقوط هواپيما از دنيا رفته باشند بنابر اقوى همين حكم جارى مىشود ، هر چند بنابر احتياط مستحب با ساير ورثه مصالحه نمايند .
" مسأله 3095 " حقوقى كه به خانواده بازنشستگان پرداخت مىشود اگر پس انداز دوران خدمت باشد جزو تركه ميت بوده و پس از اداى دين و وصيت به همه وارثان مىرسد ، و آنچه را كه از طرف خود اداره يا اداره بيمه پس از مرگ مىدهند تابع مقررات است و به هر كس بدهند مال او مىشود .
" مسأله 3096 " اگر وارث خنثاى مشكل باشد - به گونه اى كه با هيچ يك از نشانه هاى تعيين شده مرد يا زن بودن او مشخص نمىشود - نصف ارث يك مرد و نصف ارث يك زن را به او مىدهند .

561

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 561
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست