responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 560


ارث اختصاصى پسر بزرگتر

مسائل متفرقه ارث

مادرى " و " دايى ها " و " خاله ها " چيزى كسر نمىشود ، بلكه آنان تمام سهام خود را از اصل مال مىبرند ، و آنچه نقص وارد شده از سهام " پدر " و " برادران و خواهران پدر و مادرى يا پدرى " و " پدر بزرگ و مادر بزرگ پدرى " و " عموها " و " عمه ها " كسر مىشود .
" مسأله 3086 " در ازدواج موقت بين زن و شوهر ارث نيست ، و چنانچه در ضمن عقد شرط كنند كه زن ارث ببرد بنابر احتياط با ساير ورثه مصالحه شود و ورثه او را راضى نمايند . ولى فرزندى كه از ازدواج موقت به دنيا مىآيد مانند فرزندان زن دائم ارث مىبرد . ارث اختصاصى پسر بزرگتر :
" مسأله 3087 " پسر بزرگتر گذشته از سهم ارثى كه در مسائل پيش گفته شد " قرآن " ، " انگشتر " ، " شمشير و يا هر اسلحه ديگر پدر " و نيز " لباسى را كه ميت پوشيده " به ارث مىبرد ، و اگر ميت از اين چهار چيز بيشتر از يكى داشته باشد ، چنانچه مورد استفاده او بوده بنابر اقوى آنها هم به پسر بزرگتر اختصاص دارد . و در " لباسى كه ميت براى پوشيدن دوخته و هنوز استفاده نكرده " و نيز در " كتابها " ، " وسيله سوارى " و " اثاث سفر " بنابر احتياط با وارثان ديگر مصالحه شود .
" مسأله 3088 " اگر پسر بزرگتر ميت پيش از او مرده باشد اشياى نامبرده را به بزرگترين پسرى كه زنده است مىدهند .
" مسأله 3089 " اگر پسر بزرگ ميت بيش از يكى باشد - به عنوان مثال از دو زن او در يك زمان دو پسر به دنيا آمده باشد - بايد اشياى نامبرده را به طور مساوى بين خودشان تقسيم كنند .
" مسأله 3090 " اگر بدهى ميت مساوى يا بيش از دارايى او باشد ، بايد چهار چيزى را هم كه مال پسر بزرگتر است بابت بدهى او بدهند ، و اگر قرضش كمتر از مال او باشد بنابر احتياط واجب از آن چهار چيز هم به نسبت به قرض او بپردازند .
مسائل متفرقه ارث :
" مسأله 3091 " اگر كسى از دو راه با ميت خويشاوندى داشته باشد از هر دو راه از او ارث مىبرد ، بنابراين اگر زن و شوهر با يكديگر خويشاوند باشند علاوه بر ارث زن و شوهرى از جهت خويشاوندى نيز ارث مىبرند ، از باب مثال اگر مردى بميرد و زن او دختر عموى او باشد و وارث او پسر عمو و دختر عموها باشند ، زن از

560

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 560
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست