responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 559


آنها ارث مىبرد .
" مسأله 3080 " لباس و زيور آلات و چيزهاى ديگرى كه مرد براى زن خود گرفته ، در صورتى كه به او بخشيده باشد بعد از وفات شوهر و يا طلاق دادن زن جزو دارايى زن مىباشد ، ولى اگر آنها را نبخشيده باشد - اگر چه زن آن را پوشيده باشد - جزو مال شوهر خواهد بود .
" مسأله 3081 " زن نمىتواند در چيزهايى كه ارث نمىبرد بدون اجازه ساير ورثه تصرف كند . و نيز بنابر احتياط واجب ورثه ديگر هم تا هنگامى كه سهم زن را نداده اند نمىتوانند در ساختمان و چيزهايى كه زن از قيمت آنها ارث مىبرد بدون اجازه او تصرف كنند ، و چنانچه پيش از دادن سهم زن اينها را بفروشند ، در صورتى كه زن معامله را اجازه دهد صحيح مىباشد ، و اگر نه نسبت به سهم او محل اشكال است .
" مسأله 3082 " اگر ميت بيش از يك زن دائم داشته باشد ، چنانچه فرزند ندارد بايد يك چهارم مال و اگر فرزند دارد يك هشتم را ميان زنان او به طور مساوى تقسيم كنند ، اگر چه شوهر با هيچ يك از آنان يا بعضى از آنان نزديكى نكرده باشد . ولى اگر در مرضى كه به آن از دنيا رفته زنى را عقد كرده و با او نزديكى نكرده باشد ، آن زن از او ارث نمىبرد و حق مهر هم ندارد .
" مسأله 3083 " اگر زن را طلاق رجعى دهد ، هر يك از زن يا شوهر اگر در بين عده بميرد ديگرى از او ارث مىبرد ، ولى اگر بعد از گذشتن عده يا در عده طلاق بائن يكى از آنان بميرد ، ديگرى از او ارث نمىبرد .
" مسأله 3084 " اگر شوهر در حال بيمارى ، زن خود را طلاق دهد و پيش از تمام شدن دوازده ماه قمرى بميرد ، زن با سه شرط از او ارث مىبرد :
1 - زن در اين مدت شوهر نكرده باشد .
2 - زن در اثر بى ميلى به شوهر مالى به او نداده باشد كه به طلاق دادن راضى شود ، بلكه اگر چيزى هم به شوهر ندهد ولى طلاق به تقاضاى زن باشد باز هم ارث بردنش محل اشكال است .
3 - شوهر در همان بيمارى كه زن را طلاق داده مرده باشد ، پس اگر از آن مرض خوب شود و به جهت ديگرى از دنيا برود زن ارث نمىبرد ، و اگر در همان بيمارى ولى به جهت ديگرى بميرد بنابر احتياط ورثه با زن مصالحه نمايند .
" مسأله 3085 " اگر به واسطه وجود زن يا شوهر نقصى در سهام ورثه پديد آيد ، از سهم " زن " و " شوهر " و " مادر " و " برادران و خواهران مادرى " و " پدر بزرگ و مادر بزرگ

559

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 559
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست