responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 390


جانشين وى خواهند شد ، و اگر باغبان بميرد مسأله دو صورت دارد :
الف - چنانچه در متن قرارداد مباشرت شخص باغبان شرط نشده باشد ، قرارداد به هم نمىخورد و وارثان وى جانشين اويند ، و در صورتى كه وارثان خودشان عمل را انجام ندهند و اجير هم نگيرند و اجبار آنها هم ممكن نباشد ، حاكم شرع از مال ميت اجير مىگيرد و حاصل را ميان ورثه ميت و مالك تقسيم مىكند .
ب - چنانچه در ضمن عقد شرط كرده باشند كه خود او درختها را تربيت كند ، مالك مىتواند قرارداد را به هم بزند و دستمزد باغبان را برابر عرف بپردازد يا رضايت دهد وارثان او يا كسى كه آنها اجيرش مىكنند درختها را تربيت نمايد .
" مسأله 2189 " از هنگامى كه محصول نمايان مىشود باغبان مالك سهميه خود مىگردد ، بنابراين چنانچه بعد از آن و قبل از تقسيم بميرد - حتى اگر مساقات به دليل شرط مباشرت خود عامل باطل شود - سهم وى به وارثش منتقل مىشود .
" مسأله 2190 " كارهايى نظير احداث راه آب ، ديواركشى و نصب موتور كه معمولا در هر سال تكرار نمىشود - در صورتى كه در قرارداد شرط نشده باشد - به عهده مالك باغ مىباشد ، و كارهايى نظير اصلاح درختان ، كندن علفهاى هرزه و آبيارى كه طبق معمول هر سال تكرار مىشود - در صورتى كه در قرارداد شرط نشده باشد - به عهده باغبان مىباشد .
" مسأله 2191 " اگر زمينى را به ديگرى واگذار كند كه در آن درخت بكارد و آنچه عمل مىآيد مال هر دو باشد بنابر مشهور معامله باطل است ، و اين معامله را " مغارسه " مىنامند ، پس اگر درختها مال صاحب زمين بوده بعد از كاشت و تربيت هم از آن او است ، و كسى كه آنها را تربيت كرده است اگر به امر مالك آنها را تربيت كرده باشد مالك بايد مزد او را بدهد ، همچنين است اگر به گمان صحيح بودن معامله آنها را تربيت كرده باشد .
و اگر درختها مال كسى بوده كه آنها را كاشته و تربيت كرده است بعد از تربيت هم مال او است و مىتواند آنها را بكند ، ولى بايد گودالهايى را كه به واسطه كندن درختها پيدا شده پر نمايد ، و اجاره زمين را از روزى كه درختها را كاشته به صاحب زمين بدهد . همچنين مالك هم مىتواند او را مجبور نمايد كه درختها را بكند ، و اگر مالك درختها را بكند و به واسطه كندن او عيبى در آنها پيدا شود بنابر احتياط بايد تفاوت قيمت آن را به صاحب درختها بدهد ، و نمى تواند او را مجبور نمايد كه با اجاره يا بدون اجاره درختها را در زمين باقى بگذارد .

390

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 390
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست