responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 358


معاملات مكروه

شرايط فروشنده و خريدار

" مسأله 2028 " اگر فروشنده قيمت خريد جنس را به مشترى بگويد ، بايد تمام خصوصيات معامله را كه به واسطه آنها قيمت مال كم يا زياد مىشود بيان نمايد ، اگر چه به همان قيمت يا كمتر از آن بفروشد ، به عنوان مثال بايد بگويد كه نقد خريده است يا نسيه .
" مسأله 2029 " اگر كالاى مرغوب را آميخته با كالاى نامرغوب بفروشد ، چنانچه هنگام معامله آن را مشخص كند - مثلا در جايى كه روغن را همراه با پيه مىفروشد بگويد اين روغن را مىفروشم - خريدار مىتواند معامله را به هم بزند ، ولى اگر آن را به طور كلى بفروشد و معين نكند - مثلا روغن كلى بفروشد ولى روغن همراه با پيه تحويل دهد - خريدار مىتواند آن را پس دهد و روغن خالص مطالبه نمايد .
معاملات مكروه " مسأله 2030 " انجام بعضى از معاملات مكروه است ، از آن جمله :
اول - اين كه كسى ملك خود را بفروشد ، ولى اگر با پول آن ملك ديگرى بخرد مكروه نيست . دوم - قصابى سوم - كفن فروشى چهارم - معامله با مردمان پست پنجم - معامله بين اذان صبح وطلوع آفتاب ششم - اين كه كار خود را تنها خريد و فروش گندم يا جو و يا مانند اينها قرار دهد . هفتم - اين كه براى خريدن جنسى كه ديگرى مىخواهد بخرد داخل معامله او شود .
شرايط فروشنده و خريدار براى فروشنده و خريدار هفت شرط وجود دارد :
اول و دوم - آن كه عاقل و بالغ باشند .
" مسأله 2031 " معامله با كودكان نا بالغ باطل است ، گرچه پدر يا جد آنها اجازه داده باشند . ولى معامله با بچه اى كه خوب و بد را تشخيص مىدهد در چيزهاى كم قيمتى كه معمولا معامله آن براى بچه ها متعارف است مانعى ندارد ، به شرط آن كه اطمينان پيدا شود پول يا جنس را ولى آنها در اختيارشان گذاشته است .
" مسأله 2032 " اگر كودك وسيله اى باشد كه پول يا جنس را به خريدار يا فروشنده برساند و در واقع دو نفر بالغ با يكديگر معامله كرده باشند ، معامله صحيح است ، ولى بايد فروشنده و خريدار يقين داشته باشند كه بچه جنس و پول را به صاحبان آنها مىرساند .
" مسأله 2033 " در جايى كه معامله با بچه صحيح نيست اگر از بچه چيزى بخرد يا چيزى به او بفروشد ، بايد جنس يا پولى را كه از او گرفته به صاحبش برگرداند يا از او

358

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 358
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست