responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 295


به حساب مىآيد و خمس ندارد ، هر چند براى سالهاى بعد باقى بماند . و اگر براى خريد آن ناچار باشد در آمد چند سال را جمع كند ، بنابر احتياط واجب بايد خمس آنچه را كه از سالهاى قبل از سال خريد پس انداز نموده بدهد .
" مسأله 1668 " تجملات و تشريفات منزل و زندگى واياب وذهاب و ميهمانيهاى انسان و خانواده او اگر از حد متعارف و شأن او بيشتر نباشد خمس ندارد ، و اگر از حد متعارف و شأن او بيشتر باشد بايد خمس زائد بر متعارف را بپردازد . و شأن افراد به حسب زمانها و شهرها و اوضاع معيشت عمومى مردم متفاوت مىباشد .
" مسأله 1669 " مالى را كه انسان خرج سفر حج و زيارتهاى ديگر مىكند ، اگر عين آن باقى باشد و از منفعت آن استفاده شود از مخارج سالى كه در آن مسافرت كرده است حساب مىشود ، هر چند سفر او تا مقدارى از سال بعد هم طول بكشد ، و اگر بعد از سفر حج بدون مصرف بماند بايد خمس آن داده شود . ولى اگر عين آن مال مصرف مىشود بايد خمس مقدارى را كه در سال بعد واقع شده بدهد .
" مسأله 1670 " اگر براى حج ناچار باشد از چند سال قبل ثبت نام كند و هزينه را بدهد ، چنانچه خمس پولى را كه واريز مىكند نپرداخته باشد بنابر احتياط خمس آن را آخر سال حساب كرده و بپردازد ، هر چند بنابر اقوى واجب نيست .
" مسأله 1671 " اگر از سود تجارت يا كسب و شغل خود آذوقه اى بخرد و در آخر سال زياد بيايد بايد خمس آن را بپردازد ، و چنانچه بخواهد قيمت آن را بدهد ، در صورتى كه قيمتش تغيير كرده باشد بايد قيمت آخر سال را حساب كند .
" مسأله 1672 " اگر در كسب و شغل يا تجارت ضرر كرده ولى مقدارى از آذوقه اى كه براى مصرف زندگى خريده در آخر سال زياد بيايد ، در صورتى كه آذوقه باقيمانده به مقدار ضرر يا كمتر است خمس آنها بر او واجب نيست ، به شرط آن كه ضرر وارد شده بر سرمايه بعد از به دست آمدن سود و خريد آذوقه باشد .
" مسأله 1673 " كسى كه از كسب و شغل يا تجارت سودى برده و مال ديگرى هم دارد كه به آن خمس تعلق نمىگيرد ، مىتواند مخارج ساليانه خود را فقط از سود كسب صرف نمايد .
" مسأله 1674 " كسى كه در طول سال سود نبرده نمىتواند هزينه آن سال را از سود سال بعد جبران كند ، ولى اگر براى مخارج خود قرض كرده و نتوانسته تا وقت در آمد سال بعد قرض را بپردازد ، مىتواند بدهى خود را از در آمد سال بعد در وسط سال بدهد ، مگر آن كه مال ديگرى كه بتواند قرض خود را با آن بپردازد داشته باشد .

295

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 295
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست