responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 294


" مسأله 1662 " اگر با سودى كه از كار و كسب به دست آورده پيش از پرداخت خمس اثاثيه و لوازم منزل يا كتاب و مانند اينها را بخرد ، بنابر احتياط واجب هر وقت به طور كلى احتياجش از آنها بر طرف شد خمس آنها را بپردازد ، همچنين است حكم زيور آلات زنانه اگر وقت زينت كردن به آنها بگذرد .
مخارج و هزينه ها :
" مسأله 1663 " مخارجى كه براى دستيابى به سود صرف مىشود ، مانند كرايه حمل و نقل ، دلالى و امثال آن وحتى استهلاك ماشين آلات و ابزار كارى كه جزو سرمايه است و با پول خمس داده خريدارى شده ، تمام آنها از در آمد سال برداشته مىشود و خمس بقيه پرداخت مىگردد .
" مسأله 1664 " آنچه از منافع كسب و شغل خود در بين سال به مصرف خوراك و پوشاك و اثاثيه و خريد منزل و عروسى و جهيزيه مورد نياز دختر و مخارج ازدواج پسر و زيارت وخيرات و مانند اينها مىرساند ، در صورتى كه از شان او زياد نباشد و زياده روى هم نكرده باشد خمس ندارد ، همچنين آنچه را به مصرف نذر و كفاره مىرساند و نيز مالى را كه به كسى مىبخشد يا جايزه مىدهد ، در صورتى كه از شان او زياد نباشد از مخارج ساليانه حساب مىشود و خمس ندارد .
" مسأله 1665 " هر گاه انسان نتواند يك جا جهيزيه دختر را تهيه كند و مجبور باشد كه هر سال مقدارى از آن را تهيه نمايد ، يا در شهرى باشد كه معمولا هر سال مقدارى از جهيزيه دختر را تهيه مىكنند به طورى كه تهيه نكردن آن عيب است ، چنانچه در بين سال از سود به دست آمده آن سال جهيزيه را فراهم نمايد خمس آن واجب نمىشود .
" مسأله 1666 " اگر كسى براى خريد مسكن مورد نياز خود ناچار است در آمد چند سال را جمع كند تا بتواند آن را خريدارى نمايد ، بنابر احتياط واجب بايد خمس آنچه را كه از سالهاى قبل از خريد مسكن پس انداز نموده بدهد ، ولى آنچه را كه از در آمد سال خريد مسكن بابت آن خرج نموده خمس ندارد . ولى اگر يك سال از در آمد همان سال زمين خانه را بخرد و از در آمد سال بعد مقدارى از آن را بسازد و همين طور به تدريج ساختمان خانه را به اتمام برساند خمس واجب نيست ، همچنين است اگر خانه را به طور نسيه بخرد و به مرور زمان قسمتى از پول آن را بپردازد .
" مسأله 1667 " ماشينى را كه انسان براى مسافرتهاى شخصى خود و خانواده اش و يا رفتن به زيارت مىخرد ، اگر خارج از شان متعارف او نباشد جزو مخارج همان سال

294

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 294
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست