responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 232


بنابر احتياط واجب برگردد و از امام پيروى كند و پس از اتمام نماز بنابر احتياط نمازش را دوباره بخواند ، و اگر از روى عمد برنگردد بنابر احتياط واجب نمازش را با جماعت تمام كند و دوباره هم بخواند .
ب - چنانچه طورى باشد كه اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمىرسد ولى قيام امام را درك مىكند ، بنابر احتياط سر بردارد و با امام به ركوع رود و نماز را تمام كند و دوباره هم بخواند ، و اگر از روى عمد سر بر ندارد تا امام برسد صحت نمازش محل اشكال است ، ولى اگر از روى اشتباه برنگردد نمازش صحيح است . و در هر دو صورت در ركوع اشتباهى نيز ذكر ركوع را به صورت كوتاه بگويد .
ج - چنانچه بداند كه اگر برگردد قيام امام را درك نمى كند ، لازم نيست برگردد و نمازش صحيح است .
" مسأله 1296 " اگر از روى اشتباه پيش از امام جماعت به سجده رود بنابر احتياط سر بردارد و با امام سجده نمايد ، و بنابر احتياط در سجده اشتباهى نيز ذكر سجده را به صورت كوتاه بگويد و نمازش را دوباره بخواند . ولى اگر از روى اشتباه سر بر نداشت نمازش صحيح است .
" مسأله 1297 " كسى كه از روى اشتباه جلوتر از امام سر از ركوع يا سجده برداشته ، چنانچه امام هنوز در ركوع يا سجده باشد بنابر احتياط واجب برگردد و از امام پيروى كند ، و اضافه شدن يك ركوع يا سجده در چنين موردى نماز را باطل نمىكند . اما اگر پيش از آن كه به ركوع برسد امام سر از ركوع بردارد ، بنابر احتياط واجب بايد نماز را تمام كند و دوباره هم بخواند ، همچنين است اگر در هر دو سجده يك ركعت چنين اتفاق بيفتد .
" مسأله 1298 " كسى كه جلوتر از امام سر از ركوع يا سجده برداشته ، چنانچه از روى اشتباه يا به خيال اين كه به ركوع يا سجده امام نمىرسد برنگردد نمازش صحيح است .
" مسأله 1299 " اگر امام جماعت در ركعتى كه قنوت ندارد از روى اشتباه قنوت بخواند يا در ركعتى كه تشهد ندارد اشتباها تشهد بخواند ، مأمومين بايد به طورى كه نمازشان باطل نشود او را به اشتباه خود آگاه نمايند ، و اگر توان آگاه كردن او را ندارند نبايد قنوت و تشهد را بخوانند ولى نمىتوانند پيش از امام به ركوع روند يا پيش از ايستادن امام بايستند ، بلكه بايد صبر كنند تا قنوت يا تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخوانند .
" مسأله 1300 " اگر ماموم بداند نماز يك صف از صفهاى جلو باطل است در صفهاى بعد نمىتواند اقتدا كند ، ولى اگر شك داشته باشد كه نماز آنان صحيح است يا نه ، مىتواند اقتدا نمايد .

232

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست