responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 233


" مسأله 1301 " بعد از تكبيرة الاحرام امام جماعت چنانچه صفهاى جلو آماده نماز و گفتن تكبير باشند كسانى كه در صفهاى بعد ايستاده اند مىتوانند تكبير بگويند ، ولى احتياط مستحب آن است كه صبر كنند تا تكبير صفهاى جلو تمام شود .
" مسأله 1302 " اگر اول نماز يا بين حمد و سوره اقتدا كند و پيش از آن كه به ركوع رود امام جماعت سر از ركوع بردارد ، نماز او به طور جماعت صحيح است و بايد ركوع كرده و خود را به جماعت برساند .
" مسأله 1303 " اگر در حالى كه امام جماعت در ركوع است به او اقتدا كند يكى از سه حالت را دارد :
الف - چنانچه به ركوع امام جماعت برسد - گرچه ذكر امام جماعت تمام شده باشد - نمازش به جماعت صحيح است و يك ركعت حساب مىشود .
ب - اگر در حال خم شدن او امام جماعت از ركوع برخيزد و يا شك كند كه به ركوع امام جماعت رسيده يا نه ، جماعتش باطل مىشود و بنابر احتياط واجب بايد ركوع را تمام نمايد و به سجده رود و نماز را فرادى تمام كند و دوباره نمازش را بخواند .
ج - اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد ، بنابر احتياط بايستد تا امام سجده هاى خود را بجا آورد و براى ركعت بعد برخيزد و ماموم ركعت بعد امام را ركعت اول خود حساب نمايد ، ولى اگر ركعت آخر امام بوده يا اين كه برخاستن امام جماعت به اندازه اى طول مىكشد كه اين شخص از حالت جماعت خارج مىشود ، بايد قصد فرادى كرده و نمازش را به تنهايى تمام نمايد .
" مسأله 1304 " كسى كه پس از شروع نماز جماعت وارد مىشود و اقتدا مىكند ، در صورتى كه نماز امام و ماموم چهار ركعتى باشد داراى چند حالت است :
الف - اگر مأمومين ساكت ايستاده اند و ركعت اول يا دوم جماعت است ، او هم به نيت نمازى كه قصد داشته اقتدا كند و ساكت بايستد ، پس اگر امام بعد از خواندن حمد و سوره قنوت نخواند معلوم مىشود ركعت اول جماعت بوده ، و او هم بقيه نماز را همراه امام تمام نمايد .
ب - اگر امام پس از خواندن حمد و سوره قنوت بخواند ركعت دوم جماعت است ، پس او هم به قصد متابعت قنوت را با امام بخواند و بعد از ركوع و دو سجده در حال تشهد امام بنابر احتياط به حالت نيم خيز بنشيند ، و مىتواند ذكر تشهد را با امام بخواند و پس از برخاستن حمد و سوره را خوانده و همراه با امام به ركوع رود ، و اگر مىداند با خواندن


1 - يعنى زانوها و كف پا را از زمين بلند كرده ، روى انگشتان دست و پا بنشيند .

233

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 233
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست