responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 215


الف - چنانچه مشغول ركعت سوم نشده است ، بايد نماز را دو ركعتى تمام كند و تا وقتى در آنجا هست نمازهاى ديگرش را شكسته بخواند .
ب - چنانچه مشغول ركعت سوم شده ولى هنوز به ركوع نرفته است ، بايد بنشيند و نماز را دو ركعتى تمام كند و بنابر احتياط براى هر يك از ايستادن بى جا و ذكرى كه گفته دو سجده سهو بجا آورد و تا وقتى در آنجا هست نمازهاى ديگرش را شكسته بخواند .
ج - چنانچه به ركوع ركعت سوم رسيده است ، بنابر احتياط واجب نماز را تمام كند و يك نماز شكسته هم بخواند و تا وقتى در آنجا هست نماز هايش را هم شكسته و هم تمام بجا آورد .
" مسأله 1182 " مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند ، اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى اداء تصميم بگيرد به يك جا كه كمتر از چهار فرسخ است يك مرتبه يا چند مرتبه برود و به محل اقامه خود برگردد و ده روز بماند ، بايد در رفتن و برگشتن و محل اقامه نماز را تمام بخواند .
" مسأله 1183 " مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند ، اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى اداء بخواهد به جايى كه كمتر از چهار فرسخ است برود و پيش از ماندن ده روز به محل اقامه اولش برگردد و از آنجا نيز پيش از ماندن ده روز به وطنش يا به محل ديگرى كه هشت فرسخ است برود ، يكى از دو صورت را دارد :
الف - اگر وسائل و اثاثيه خود را از محل اقامه اش جمع آورى كرده و برگشتن او به محل اقامه فقط به عنوان عبور باشد ، در اين صورت در مسير رفتن به جايى كه كمتر از چهار فرسخ است و نيز در آنجا بنابر احتياط واجب نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند ، ولى در برگشتن به محل اقامه و در محل اقامه و بعد از آن شكسته بخواند .
ب - اگر وسائل و اثاثيه خود را از محل اقامه جمع آورى نكرده ، بلكه مىخواهد پس از بازگشت به محل اقامه چند روزى در آنجا بماند و از آنجا به قصد وطن يا جاى ديگرى كه هشت فرسخ است حركت كند ، در اين صورت بنابر احتياط واجب در مسير رفتن به آنجا و در آنجا و در برگشتن به محل اقامه و خود محل اقامه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند ، و پس از حركت به وطن يا محل ديگرى كه هشت فرسخ است شكسته بخواند .
" مسأله 1184 " مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند ، چنانچه بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى اداء بخواهد به جاى ديگرى كه كمتر از هشت فرسخ است برود و ده روز در آنجا بماند ، بايد در مسير رفتن و در جايى كه قصد ماندن ده روز كرده نماز را تمام بخواند ، ولى اگر جايى كه مىخواهد برود هشت فرسخ يا بيشتر باشد ، بايد هنگام

215

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست