responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 216


ج - توقف يك ماه بدون قصد

مواردى كه مسافر مى تواند نماز را تمام بخواند

رفتن نماز را شكسته بخواند ، و چنانچه در آنجا قصد ماندن ده روز كند نماز را تمام بجا آورد .
" مسأله 1185 " مسافرى كه قصد كرده است ده روز در محلى بماند اگر بيشتر از ده روز در آنجا بماند ، تا وقتى مسافرت نكرده بايد نماز را تمام بخواند و لازم نيست دوباره قصد ماندن ده روز كند .
" مسأله 1186 " مسافرى كه قصد كرده است ده روز در محلى بماند بايد روزه واجب خود را بگيرد ، و مىتواند روزه مستحبى را هم بجا آورد و نماز جمعه و نافله ظهر و عصر را هم بخواند .
ج - توقف يك ماه بدون قصد :
" مسأله 1187 " مسافرى كه پس از رسيدن به هشت فرسخ در حال ترديد در محلى مانده و نمى داند ده روز مىماند يا نه ، چنانچه سى روز به حال ترديد بماند بايد نماز را شكسته بخواند ، ولى پس از سى روز - گرچه مدت كمى بماند - بايد نماز را تمام بخواند .
و اگر پيش از رسيدن به هشت فرسخ در رفتن بقيه راه مردد شود ، از وقتى كه مردد مىشود بايد نماز را تمام بخواند ، ولى اگر به چهار فرسخ رسيده و تصميم دارد قبل از ده روز به محل خود برگردد بايد نماز را شكسته بجا آورد .
" مسأله 1188 " مسافرى كه سى روز مردد بوده ، در صورتى بعد از سى روز بايد نماز را تمام بخواند كه تمام مدت سى روز را در يك جا بماند ، پس اگر مقدارى از آن را در جايى و مقدارى را در جاى ديگر بماند پس از سى روز هم - اگر قصد ماندن ده روز را ندارد - بايد نماز را شكسته بجا آورد .
مواردى كه مسافر مىتواند نماز را تمام بخواند :
" مسأله 1189 " در چهار مكان مسافر مىتواند نماز را تمام بخواند :
1 - مسجد الحرام 2 - مسجد النبى ( ص ) 3 - مسجد كوفه 4 - نزد قبر مطهر حضرت سيد الشهداء ( ع ) " مسأله 1190 " اگر مسافر بخواهد در قسمتهايى كه اول جزو مسجد الحرام يا مسجد النبى ( ص ) و يا مسجد كوفه نبوده و بعدها به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند ، بنابر احتياط واجب شكسته بخواند .
" مسأله 1191 " كسى كه مىداند مسافر است و بايد نماز را شكسته بخواند ، اگر

216

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست