responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 211


آنجا نماز بخواند بنابر احتياط واجب هم شكسته و هم تمام بجا آورد ، ولى اگر به يكى از آنها علم پيدا كند و به ديگرى جاهل باشد ، كافى است كه نماز را شكسته بخواند .
" مسأله 1155 " هر گاه شهر در بلندى باشد به گونه اى كه از دور ديده شود ، يا در محل گودى قرار گرفته باشد كه اگر انسان كمى دور شود ديوار آنجا را نبيند ، چنانچه كسى كه از آنجا مسافرت مىكند به اندازه اى دور شود كه اگر آن شهر در زمين هموار بود ديوارش از آنجا ديده نمىشد بايد نماز را شكسته بخواند ، و نيز اگر پستى و بلندى ساختمان ها بيش از معمول باشد بايد ملاحظه معمول را بنمايد .
" مسأله 1156 " اگر از محلى مسافرت نمايد كه خانه و ديوار ندارد ، وقتى به جايى برسد كه اگر آن محل ديوار داشت ديده نمىشد بايد نماز را شكسته بخواند .
" مسأله 1157 " اگر به اندازه اى دور شود كه نداند صدايى را كه مىشنود صداى اذان است يا صداى ديگر ، يا بداند صداى اذان است ولى كلمات آن را تشخيص ندهد ، بايد نماز را تمام بخواند ، هر چند احوط آن است كه صبر كند تا هيچ نشنود يا هم شكسته و هم تمام بجا آورد . " مسأله 1158 " اگر چشم و يا گوش او يا صداى اذان غير معمولى باشد ، در محلى بايد نماز را شكسته بخواند كه چشم متعارف ديوار ساختمان ها را نبيند و گوش متعارف صداى اذان معمولى را نشنود .
" مسأله 1159 " مسافرى كه به وطن خود باز مىگردد ، تا زمانى كه به حد ترخص نرسيده است بايد نماز را شكسته بخواند ، ولى هنگامى كه به حد ترخص برسد - گرچه نخواهد وارد شهر شود - بايد نماز را تمام بجا آورد .
" مسأله 1160 " مسافرى كه مىخواهد ده روز در محلى بماند ، وقتى به حد ترخص آن محل رسيد بنابر احتياط واجب نماز را تأخير بيندازد تا به آن محل برسد ، يا هم شكسته و هم تمام بجا آورد .
" مسأله 1161 " مسافرى كه در سفر از وطن خود عبور مىكند ، وقتى به جايى برسد كه ساختمانهاى وطن را مىبيند و صداى اذان آن را مىشنود بايد نماز را تمام بخواند ، و اگر از كنار وطن عبور مىكند ، به گونه اى كه داخل حد ترخص مىشود ولى داخل وطن نمىشود ، بنابر احتياط واجب نماز را در آنجا هم شكسته و هم تمام بجا آورد .
" مسأله 1162 " مسافرى كه در بين مسافرت به وطنش رسيده ، تا وقتى در آنجا هست بايد نماز را تمام بخواند ، ولى اگر بخواهد از آنجا هشت فرسخ برود يا چهار فرسخ برود و برگردد ، وقتى به جايى برسد كه ساختمانهاى وطن را نمىبيند و صداى اذان آنجا را

211

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 211
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست