responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 209


مهمانداران هواپيما و قطار و كشتى و نيز كسانى كه محل كارشان چند شهر است و همواره در بين شهرها رفت و آمد مىكنند بايد نمازشان را تمام خوانده و روزه را هم بگيرند ، بلكه اشخاصى كه هر روز يا بيشتر روزها از منزل به محل كارشان سفر مىكنند ، در صورتى كه اين امر موقت نبوده بلكه هميشگى باشد نمازشان تمام است . همچنين است كسانى كه دكان و محل كار دارند ولى هر روز يا بيشتر روزها براى خريد و فروش جنس مغازه يا كارخانه شان سفر مىكنند .
" مسأله 1140 " دانشجو يا هر شخص ديگر كه مجبور است در هر هفته معمولا چند روز به شهر ديگرى كه به مقدار مسافت شرعى است براى درس يا تدريس يا كار ديگرى سفر كند در حكم " دائم السفر " است و نمازش تمام و روزه اش صحيح مىباشد ، ولى در سفر اول حكم مسافر را دارد .
" مسأله 1141 " چوپانهاى سيار كه محل مخصوصى را براى چراى گوسفندان انتخاب نكرده اند و در تمام سال يا بيشتر آن به دنبال گوسفندان در حركتند نمازشان تمام است .
" مسأله 1142 " مهمانداران هواپيما ، قطار يا كشتى كه نوعا در مسافرتند و ساير كسانى كه شغل آنان مسافرت است ، چنانچه ده روز را در يك مكان بمانند و پس از آن دوباره مسافرت كنند ، در سفر اول پس از ده روز بايد نمازشان را شكسته بخوانند ، ولى در بقيه سفرها نمازشان تمام است .
" مسأله 1143 " كسى كه در هر هفته معمولا چند روز در وطن خود مشغول به كار است و چند روز هم در خارج از شهر مشغول رانندگى است و به مقدار مسافت شرعى سفر مىكند ، چنانچه رانندگى او موقت نبوده و شغل او محسوب شود نمازش تمام و روزه بر او واجب مىباشد .
" مسأله 1144 " راننده اى كه در مسير معينى سفر مىكند اگر اتفاقا مسير خود را براى كارش تغيير دهد - گرچه يك مرتبه هم باشد - نمازش تمام است .
" مسأله 1145 " راننده اى كه در دو سه فرسخى شهر رفت و آمد مىكند چنانچه اتفاقا سفر هشت فرسخى برود بايد نماز را شكسته بخواند .
" مسأله 1146 " كسى كه شغلش مسافرت نيست ، به عنوان مثال اگر در شهر يا در دهى جنسى دارد كه براى حمل آن مسافرتهاى پى در پى مىكند بايد نماز را شكسته بخواند .
" مسأله 1147 " كسى كه در مقدارى از سال مثلا چهار ماه يا بيشتر شغلش مسافرت است بايد در سفرى كه مشغول به كارش مىباشد نماز را تمام بجا آورد ، و احتياط مستحب

209

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 209
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست