responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 151


" مسأله 789 " اگر بعضى از وارثان ميت صغير يا ديوانه و يا غايب باشند ، تصرف در ملك آنها حرام و نماز در آن باطل است ، ولى تصرفات جزئى كه براى برداشتن ميت معمول است اشكال ندارد .
" مسأله 790 " نماز خواندن در مسافرخانه يا جاهايى كه براى واردين آماده است ، در صورتى كه اطمينان پيدا شود كه صاحبش راضى است اشكال ندارد ، و در صورت عدم اطمينان مشكل است . و در غير اين قبيل جاها در صورتى مىتوان نماز خواند كه مالك آن اجازه دهد يا حرفى بزند كه از آن معلوم شود براى نماز خواندن اجازه داده است ، مثلا اجازه دهد تا در ملك او بنشيند يا بخوابد كه از اينها فهميده مىشود براى نماز خواندن هم اجازه داده است .
" مسأله 791 " در زمينهاى بسيار وسيعى كه دور از ده و چراگاه حيوانات است - گرچه صاحبان آنها راضى نباشند - نماز خواندن و نشستن و خوابيدن اشكال ندارد . و در زمينهاى زراعتى كه نزديك ده است و ديوار ندارد - اگر چه مالكين آنها صغير و ديوانه باشند - نماز و عبور و تصرفات جزئى كه مضر به محصول زمين نيست اشكال ندارد ، ولى اگر يكى از صاحبانش ناراضى باشد بنابر احتياط تصرف در آن حرام و نماز باطل است .
شرط دوم - مكان نمازگزار بايد آرام و بدون حركت باشد ، بنابراين نماز خواندن در وسائل نقليه در حال حركت كه قهرا موجب حركت زياد و تكان خوردن انسان مىشوند باطل است ، مگر در حال ناچارى - مانند تنگى وقت - كه در اين صورت نيز بايد تا جايى كه مىتواند و صورت نماز به هم نمىخورد هنگام حركت و تكان خوردن چيزى نخواند ، و هر گاه وسيله نقليه از سمت قبله برگشت نمازگزار نيز خود را به سمت قبله بچرخاند .
" مسأله 792 " در جايى كه به واسطه احتمال باد و باران يا زيادى جمعيت و مانند آن اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند ، اگر به اميد پيش نيامدن مانع و تمام كردن نماز شروع به نماز نمايد اشكال ندارد ، و چنانچه به مانعى بر نخورد نمازش صحيح است .
شرط سوم - از جاهايى نباشد كه ماندن يا ايستادن در آن و يا نشستن روى آن حرام است ، بنابراين نبايد زير سقفى كه در آستانه ويرانى است ، يا روى فرشى كه نام خدا يا آيات قرآن روى آن نوشته شده نماز بخواند ، و اگر خواند احوط آن است كه دوباره بخواند .
" مسأله 793 " نماز خواندن روى قبور معصومين ( ع ) بلكه روى قبور علما و بزرگان دين در صورتى كه بى احترامى به آنان باشد حرام است ، و بنابر احتياط بايد نماز خود را

151

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست