responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 152


دوباره بخواند .
" مسأله 794 " نمازگزار نبايد در مشاهد مشرفه جلوتر از قبر پيامبر ( ص ) و امامان ( ع ) - در صورتى كه بىاحترامى باشد - بايستد ، بلكه در صورتى هم كه بىاحترامى نباشد نايستد . و مساوى قبور آن بزرگواران نيز - اگر موجب بىاحترامى شود - نماز نخواند ، و چنانچه نماز خواندن بى احترامى باشد حرام است و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند .
" مسأله 795 " اگر ميان قبر يا ضريح مطهر و نماز گزار چيزى مانند ديوار فاصله شود به طورى كه موجب بى احترامى نباشد ، نماز خواندن اشكال ندارد ، ولى فاصله شدن صندوق شريف و ضريح و پارچه اى كه روى آن افتاده كافى نيست .
" مسأله 796 " بنابر احتياط مستحب زن در هنگام نماز عقبتر از مرد بايستد و جاى سجده او كمى عقبتر از جاى ايستادن مرد باشد ، و چنانچه مساوى يا جلوتر از مرد بايستد نمازشان كراهت شديده دارد ، بلكه احتياط در ترك است ، ولى اگر ميان زن و مرد چيزى مانند ديوار يا پرده فاصله شود و يا ميان آنها حد اقل ده ذراع ( پنج متر ) فاصله باشد كراهت نماز آنان بر طرف مىشود . و بنابر احتياط بايد ميان زن و مرد كمى فاصله باشد هر چند به اندازه يك وجب . و در حكمى كه گفته شد ميان زن و مرد محرم و نامحرم فرقى نيست .
" مسأله 797 " بودن مرد و زن نامحرم در جاى خلوت محل اشكال است ، و احتياط در نماز نخواندن در آنجاست ، ولى اگر يكى از آنها مشغول نماز باشد و ديگرى كه با او نامحرم است وارد شود ، نماز اولى اشكال ندارد . و " مكان خلوت " به جايى مىگويند كه در معرض رفت و آمد نبوده و براى ارتباط آن دو در آنجا عرفا مانع و رادعى در كار نباشد .
" مسأله 798 " نماز خواندن در جايى كه صداى لهو و لعب شنيده مىشود يا انسان در معرض گناه ديگرى قرار مىگيرد محل اشكال است .
شرط چهارم - مكان نمازگزار بايد به گونه اى باشد كه نمازگزار بتواند راست بايستد ، و هنگام ركوع و سجده به راحتى و به طور صحيح به ركوع و سجده رود ، و اگر ناچار شود در جايى كه سقف آن كوتاه يا مكان آن كوچك است نماز بخواند - به گونه اى كه نتواند راست بايستد يا جاى ركوع و سجده نداشته باشد - بايد به قدرى كه ممكن است قيام و ركوع و سجود را بجا آورد .
شرط پنجم - اگر مكان نمازگزار نجس است به طورى تر نباشد كه رطوبت آن به بدن يا لباس نمازگزار برسد و او را نجس كند ، مگر نجاستى باشد كه در نماز بخشيده

152

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست