responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 149


مستحبات ومكروهات در لباس نماز گزار

مكان نماز گزار

كمتر از درهم در لباس يا كمتر از نخود در بدن باشد ، نماز خواندن با آن اشكال ندارد .
و در صورتى كه شك كند به اين مقدار رسيده يا نه ، چنانچه قبلا به اين اندازه نبوده نماز خواندن با آن اشكال ندارد .
" مسأله 775 " خونى كه به لباس بدون آستر مىريزد و به پشت آن مىرسد يك خون حساب مىشود ، ولى اگر پشت لباس جداگانه خونى شود و دو خون به هم برسند و يكى شوند بنابر احتياط واجب بايد هر كدام را جدا حساب نمود ، پس اگر مجموع آنها به قدر يك درهم باشد نماز در آن صحيح نيست .
" مسأله 776 " اگر خون به لباسى كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد و يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود ، بايد هر كدام را جدا گانه حساب نمود .
" مسأله 777 " اگر خون لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد ، در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازه درهم يا بيشتر شود و اطراف را آلوده كند نماز با آن باطل است ، بلكه اگر مجموع رطوبت و خون به اندازه درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند نماز خواندن با آن اشكال دارد ، مگر اين كه رطوبت خشك شود و عين آن بر طرف گردد . همچنين است حكم بدنى كه به كمتر از يك نخود خون آلود شده و رطوبتى از خارج به آن رسيده باشد .
" مسأله 778 " اگر بدن يا لباس به چيزى غير از خون نجس شود ، گرچه كمتر از يك درهم يا يك نخود باشد نماز با آن باطل است ، همچنين است اگر به آب يا چيز ديگرى كه با خون نجس شده باشد ، نجس شود .
مستحبات و مكروهات در لباس نمازگزار :
" مسأله 779 " چند چيز در لباس نمازگزار مستحب است از آن جمله : عمامه با تحت الحنك ، پوشيدن عبا و لباس سفيد ، پوشيدن پاكيزه ترين لباسها ، استعمال بوى خوش ، دست كردن انگشتر عقيق و پوشاندن قدمهاى پا براى زنها .
" مسأله 780 " چند چيز در لباس نماز گزار مكروه است از آن جمله : پوشيدن لباس سياه يا چرك و يا تنگ ، پوشيدن لباسى كه نقش صورت دارد و باز بودن دكمه هاى لباس .
مكان نمازگزار مكان نمازگزار داراى شش شرط است :
شرط اول - آن كه مباح باشد ، پس نماز در جاى غصبى - گرچه روى فرش يا تخت غير

149

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست