responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 148


و حيوان حرام گوشت براى زن و مرد ، و از ابريشم و طلا براى مرد ساخته نشده باشد .
و ملاك در كوچكى لباس آن است كه نتوان عورت را با آن پوشاند ، ولى همراه داشتن دستمال بزرگ و نجسى كه مىتوان عورت را با آن پوشانيد در نماز محل اشكال است .
دوم - اگر لباس مادرى كه پرستار كودك است ، با ادرار پسر بچه نجس شده باشد ، به شرط آن كه لباس ديگرى نداشته و بنابر احتياط توان به دست آوردن آن را نيز نداشته باشد .
ولى در هر شبانه روز بايد يك مرتبه آن را بشويد ، و بنابر احتياط واجب آن را براى اولين نماز بعد از نجس شدن آب بكشد . و نيز اگر بيشتر از يك لباس دارد ولى ناچار است كه همه آنها را بپوشد ، چنانچه شبانه روزى يك مرتبه به دستورى كه گفته شد همه آنها را آب بكشد كافى است .
" مسأله 769 " اگر جايى از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود ، نماز خواندن با آن جايز نيست ، ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مىشود به رطوبت آن نجس شود ، نماز خواندن با آن مانعى ندارد .
" مسأله 770 " اگر از زخمى كه داخل دهان و بينى و مانند آن است خونى به بدن يا لباس برسد و به اندازه يك درهم يا بيشتر باشد ، احتياط واجب آن است كه با آن نماز نخواند . ولى نماز خواندن با خون بواسير اشكال ندارد ، اگر چه دانه هايش در داخل باشد .
" مسأله 771 " كسى كه بدنش زخم است اگر در بدن يا لباس خود خونى ببيند و نداند از زخم است يا خون ديگر ، بنابر احتياط واجب با آن نماز نخواند ، مگر اين كه كمتر از اندازه درهم باشد .
" مسأله 772 " چرك يا دارويى كه معمولا همراه زخم بوده و نجس مىباشد حكم جراحت يا دمل را دارد .
" مسأله 773 " اگر چند زخم در بدن باشد ، چنانچه طورى نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شود ، تا وقتى كه همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد ، ولى چنانچه به قدرى از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم جدا حساب شود ، هر كدام كه خوب شد و اندازه آن بيشتر از درهم بود بايد براى نماز بدن و لباس را از خون آن آب بكشد .
" مسأله 774 " اگر به اندازه سر سوزنى از خون حيض يا خون حيوان حرام گوشت يا خون مردار ، بلكه بنابر احتياط واجب از خون نفاس يا استحاضه و يا خون انسانى ديگر در بدن يا لباس باشد ، نماز باطل است ، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن خود انسان يا خون حيوان حلال گوشت - اگر چه در چند جاى بدن يا لباس باشد - در صورتى كه مجموع آن

148

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست