responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 79


" مسأله 404 " اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد و نداند خون حيض است يا زخم و يا دمل ، چنانچه قبلا حيض بوده حيض ، و چنانچه پاك بوده پاك قرار دهد ، و اگر نمىداند پاك بوده يا حيض ، همه چيزهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و همه عبادتهايى كه زن غير حائض انجام مىدهد بجا آورد و قضاى روزه ها را هم بگيرد .
" مسأله 405 " اگر خونى ببيند و شك كند كه خون حيض است يا استحاضه ، چنانچه شرايط و صفات حيض را داشته باشد بايد حيض قرار دهد .
" مسأله 406 " زنى كه با استعمال دارو از عادت ماهانه خود جلوگيرى كرده است ، چنانچه در ايام عادت يا غير آن خونى ببيند و شك كند كه حيض است يا نه ، در صورتى كه صفات حيض را دارا نبوده و از سه روز كمتر باشد حيض نيست .
" مسأله 407 " اگر خونى ببيند و نداند خون حيض است يا خون بكارت بايد خود را وارسى كند ، به اين ترتيب كه مقدارى پنبه داخل مجرا قرار داده و كمى صبر كند ، چنانچه اطراف آن به طور حلقه اى شكل خون آلود شود خون بكارت است ، ولى اگر خون به همه پنبه رسيده و در آن فرو رفته باشد حيض است .
احكام حائض :
" مسأله 408 " چند چيز بر حائض حرام است :
الف - عبادتهايى كه مانند نماز بايد با وضو يا غسل و يا تيمم بجا آورده شود ، ولى بجا آوردن عبادتهايى مانند نماز ميت كه وضو يا غسل و يا تيمم براى آنها لازم نيست مانعى ندارد .
ب - تمام چيزهايى كه بر جنب حرام است و در مسأله " 391 " گذشت .
ج - جماع در قبل ( جلو ) كه بر مرد و زن حرام است ، گرچه به اندازه ختنه گاه باشد و منى هم بيرون نيايد ، بلكه احتياط واجب آن است كه كمتر از ختنه گاه هم داخل نشود .
و دخول در دبر همسر ( پشت ) كراهت شديد دارد و احوط ترك است ، و اگر موجب اذيت زن باشد حرام است .
" مسأله 409 " جماع در روزهايى كه حيض زن قطعى نيست ولى بايد شرعا بنا را بر خون حيض قرار دهد حرام است ، مثلا زنى كه بيشتر از ده روز خون مىبيند و بايد به دستورى كه در مسائل " 4 3 6 " و " 437 " گفته خواهد شد روزهاى عادت را طبق عادت خويشان خود حيض قرار دهد ، شوهرش نمىتواند در آن روزها با وى نزديكى نمايد .

79

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست