responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 78


پيدا نكند .
" مسأله 397 " زن حامله يا زنى كه بچه شير مىدهد نيز ممكن است خون حيض ببيند ، ولى اگر زن حامله در وقت عادت ماهانه خون نبيند و پس از گذشت بيست روز از آن خون ببيند ، بنابر احتياط بين وظيفه حائض و مستحاضه جمع نمايد .
" مسأله 398 " زنى كه شك دارد يائسه شده يا نه چنانچه خونى ببيند و نداند حيض است يا خون ديگر ، بايد بنا بگذارد كه يائسه نشده است .
" مسأله 399 " كمترين مدت حيض سه روز و بيشترين آن ده روز است ، و اگر اندكى كمتر از سه روز باشد ، چنانچه خون به كلى قطع شود حيض به حساب نمىآيد ، و زن بايد در اين مورد به وظايف مستحاضه عمل نمايد . ولى اگر به طور كامل قطع نشده و در مجراى رحم بماند كافى است و حيض به حساب مىآيد ، و چنانچه در بين سه روز مختصرى پاك شود و مدت پاك شدن به قدرى باشد كه بگويند خون استمرار دارد و قطع نشده ، باز هم حيض است .
" مسأله 400 " مشهور اين است كه خون در سه روز اول حيض بايد پشت سر هم باشد . ولى اگر فرضا در ضمن ده روز ، سه روز يا بيشتر خون ببيند و ليكن سه روز خون پشت سر هم نباشد ، بنابر احتياط واجب در روزهاى خون كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهاى مستحاضه را نيز انجام دهد و نماز و روزه را بجا آورد و قضاى روزه ها را نيز بگيرد ، و در روزهاى پاكى وسط ، كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و كارهايى را كه زن پاك انجام مىدهد انجام دهد و قضاى روزه ها را نيز بعدا بگيرد .
" مسأله 401 " بعيد نيست كه مراد از سه روز در باب حيض سه شبانه روز باشد ، يعنى هفتاد و دو ساعت . ولى اگر سه شبانه روز پشت سر هم نباشد به احتياطى كه در مسأله قبل گفته شد عمل شود .
" مسأله 402 " اگر سه روز پشت سر هم خون ببيند و پاك شود ، چنانچه دوباره خون ببيند و مجموع روزهايى كه خون ديده و روزهايى كه در وسط پاك بوده از ده روز بيشتر نشود ، همه آنها حتى روزهايى هم كه در وسط پاك بوده حيض است .
" مسأله 403 " زنى كه كمتر از سه روز خون ديده و پاك شده سپس سه روز ديگر يا بيشتر خون ديده ، خون دوم حيض است ، و خون نخست گرچه در روزهاى عادتش بوده و نشانه هاى حيض را داشته باشد حيض نيست ، مگر اين كه مدت دو خون و پاكى وسط ، ده روز يا كمتر باشد كه در اين صورت بنابر احتياط واجب در خون اول بين وظيفه حائض و مستحاضه جمع كند ، و در پاكى وسط نيز بين وظيفه حائض و زن پاك جمع نمايد .

78

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست