responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 597


كتابهاى مفصل فقهى مراجعه كند . و اگر در موردى از طرف شرع مقدس به طور خاص چيزى تعيين نشده بايد " ارش " يعنى تفاوت قيمت را بدهد ، به اين صورت كه شخصى را كه جراحت بر او وارد شده فرض كند اگر بنده و قابل فروش بود تفاوت قيمت سالم و قيمت معيوب او به چه نسبت بود ، و به همين نسبت از ديه كامل انسان بپردازد ، به عنوان مثال اگر سالم او ده ميليون تومان ، و معيوب و مجروح او هشت ميليون تومان ارزش داشت ، بايد يك پنجم ديه كامل را بپردازد .
مسائل متفرقه قصاص و ديات " مسأله 3276 " مقصود از " عاقله " - كه ديه قتل خطائى را بايد بدهند - مردان عاقل و بالغ از خويشاوندان پدرى قاتل است ، مانند : برادران ، برادر زادگان ، عمو و عمو زادگان و نيز : پدر و پدر بزرگها و فرزندان قاتل ، هر چند در سه مورد اخير احتياط در مصالحه است . ولى خويشان مادرى و زنان به طور كلى و بچه ها و ديوانه ها و كفار - هر چند اهل ذمه باشند - جزو عاقله نمىباشند .
" مسأله 3277 " تعيين اندازه و سهم هر يك از افراد عاقله بنابر احتياط بر عهده حاكم شرع است ، و با نبودن حاكم شرع به وسيله عدول مؤمنين انجام مىشود . و احوط رعايت مراتب ارث است ، پس اگر افراد نزديكتر به قاتل متمكن نباشند به عهده طبقه بعد گذاشته مىشود . و اگر قاتل عاقله ندارد يا عاقله او تمكن ندارند ، خود او بايد ديه را بپردازد ، و اگر نتواند از بيت المال پرداخت مىشود .
" مسأله 3278 " اگر قاتل از كفار اهل ذمه باشد در صورت توانايى ، خود او بايد ديه قتل خطائى را بدهد ، و اگر نتواند از بيت المال پرداخت مىشود .
" مسأله 3279 " ديه قطع اعضا و جراحتهاى خطائى را اگر به مقدار يك بيستم ديه كامل يا بيشتر باشد از عاقله مىگيرند ، و اگر كمتر باشد بنابر اقوى كسى كه جراحت را وارد كرده مىپردازد .
" مسأله 3280 " در قتل عمد و شبه عمد اگر قاتل فرار كرده و دسترسى به او نباشد ديه را از مال او بر مىدارند ، و اگر مال ندارد با رعايت مراتب ارث از خويشان او مىگيرند ، و اگر آنها هم ندارند از بيت المال مسلمين پرداخت مىشود .
" مسأله 3281 " اگر انسان كسى را مجروح كند يا به او ضربه و يا سيلى بزند ديه آن را بايد به خود او بدهد ، ولى اگر بچه يا ديوانه اى را به گونه اى بزند كه ديه واجب شود ، ديه را بايد به ولى شرعى او بدهد تا به مصرف او برساند . و اگر پدر يا مادر بچه خود را به قدرى

597

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 597
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست