responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 596


ديه جراحات

حكم مواردى كه ديه تعيين نشده است

ورثه جنين او را عفو كنند ديه ساقط مىشود ، ولى در جنينى كه روح در آن دميده شده بنابر احتياط كفاره قتل بر او واجب است .
" مسأله 3271 " اگر كسى زن حامله اى را بكشد و كشتن آن زن به مرگ جنين بينجامد ، بايد علاوه بر ديه زن ديه جنين را هم به تفصيلى كه گفته شد بپردازد .
" مسأله 3272 " اگر زنى از زنا آبستن شود جايز نيست بچه اش را سقط كند ، هر چند روح در آن دميده نشده باشد . و چنانچه پس از دميده شدن روح آن را سقط نمايد بايد علاوه بر كفاره جمع ديه آن را هم بپردازد ، وقدر متيقن از آن مقدار ديه كافر ذمى مىباشد كه در مسأله " 3256 " بيان شد . و مصرف آن مصرف ارثى است كه وارث ندارد و بايد به دست امام معصوم ( ع ) يا - در زمان غيبت - به فقيه جامع الشرايط برسد .
ديه جراحات :
" مسأله 3273 " اگر كسى پوست سر يا صورت مسلمانى را پاره كند بايد يك شتر به او بدهد ، و اگر به گوشت برسد و قدرى از آن را هم ببرد بايد دو شتر بدهد ، و اگر مقدار زيادى از گوشت را پاره كند بايد سه شتر بدهد ، و اگر به پرده نازك روى استخوان برسد چهار شتر ، و اگر استخوان نمايان شود پنج شتر ، و اگر استخوان بشكند ده شتر ، و اگر بعضى از اجزاى استخوان جا بجا شود پانزده شتر ، و اگر به پرده مغز سر برسد بايد سى و سه شتر بدهد . و ظاهرا شتر خصوصيت ندارد ، بلكه مقصود از يك شتر يك صدم ديه كامل است ، پس دهنده مىتواند ديه را از اقسام ديگر مانند طلا و نقره انتخاب نمايد ، هر چند احوط انتخاب شتر است .
" مسأله 3274 " اگر كسى به صورت شخصى سيلى يا چيز ديگرى بزند به طورى كه صورت او سرخ شود ، بايد يك مثقال و نيم شرعى طلاى سكه دار - معادل " 184 / 5 " گرم طلا - به او بدهد ، و اگر سبز و كبود شود سه مثقال - معادل " 368 / 10 " گرم طلا - و اگر سياه شود بايد شش مثقال - معادل " 736 / 20 " گرم طلا - به او بدهد . و اگر جاى ديگر بدن كسى را غير از سر و صورت به واسطه زدن سرخ يا كبود و يا سياه كند ، بايد نصف آنچه را گفته شد بدهد .
حكم مواردى كه ديه تعيين نشده است :
" مسأله 3275 " آنچه در مسائل گذشته گفته شد قسمتى از ديه هايى است كه از طرف شرع مقدس اسلام تعيين شده است ، و هر كس بخواهد بر همه قسمتها اطلاع يابد بايد به

596

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 596
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست