responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 575


در حال شلاق خوردن يا پيش از آن فرار كند برگردانده مىشود و حد بر او جارى مىگردد ، خواه زناى او با اقرار ثابت شده باشد يا با بينه . ولى زناكار محصن اگر در حال سنگسار شدن فرار كند دو صورت دارد :
الف - اگر زناى او با بينه ثابت شده باشد ، بايد برگردانده شود و حد بر او جارى گردد .
ب - اگر زناى او با اقرار ثابت شده باشد ، نبايد او را برگردانند ، حتى بنابر احتياط اگر يك سنگ هم به او نخورده باشد نبايد او را بازگردانند .
" مسأله 3168 " حد زنا بر مرد زناكار غير محصن در حالى جارى مىشود كه ايستاده باشد ، و اگر او را برهنه يافته اند جز عورت بقيه بدن او برهنه باشد ، و اگر با لباس يافته اند بنابر احتياط به هر نحو كه يافته اند حد بر او جارى شود ، و بايد ضربات شلاق بر سر و صورت و عورت او وارد نشود . ولى حد زنا بر زن زناكار غير محصن در حالى جارى مىشود كه نشسته باشد و بدن او با لباس و مانند آن پوشيده باشد ، و از شلاق زدن به سر و صورت او خود دارى نمايند .
" مسأله 3169 " مرد زناكار محصن را براى سنگسار شدن تا كمر ، و زن را تا نزديكى سينه در گودالى دفن مىنمايند .
" مسأله 3170 " بر زن باردار حد جارى نمىشود ، هر چند از راه نامشروع باردار شده باشد . بلكه بايد صبر كنند تا وضع حمل كند و از حالت نفاس خارج شود و فرزندش را شير دهد - در صورتى كه زن شير دهنده ديگرى نباشد - و آنگاه چنانچه بيم زيان به كودكش نرود بر او حد جارى نمايند .
" مسأله 3171 " اگر زن و مردى با هم باشند و ادعا كنند زن و شوهر هستند ادعاى آنان مسموع است ، و از آنان دليل وبينه و قسم مطالبه نمىشود . و اگر بدانيم اجنبى هستند ولى آنان ادعاى شبهه كنند حد بر آنان جارى نمىشود .
حد لواط :
" مسأله 3172 " اگر مرد بالغ و عاقلى به اختيار خود با مرد يا پسر بچه اى لواط كند بنابر مشهور كيفر او در هر حال اعدام است . ولى بنابر احتياط اگر لواط كننده محصن باشد يعنى همسر داشته باشد - به گونه اى كه در مسأله " 3158 " بيان شد - كيفر او اعدام است ، به هر نحو كه حاكم شرع صلاح بداند ، و اگر همسر ندارد مانند مرد زانى بدون همسر به او يكصد تازيانه بزنند . لواط دهنده نيز اگر عاقل و بالغ باشد و از روى اختيار و بدون اكراه به اين عمل تن داده باشد كيفرش اعدام است ، چه همسر داشته باشد يا نه . و اگر مقدمات

575

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 575
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست