responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 574


بر او جارى نمىشود .
" مسأله 3161 " اگر مرد كافر با زن مسلمان زنا كند - چه داراى همسر باشد يا نه - كيفر او اعدام است ، و اگر هنگام اجراى حد براى فرار از حد مسلمان شود كيفر او ساقط نمىشود . و در اين حكم فرقى ميان كافر ذمى و حربى نيست .
" مسأله 3162 " اگر زنا در وقت با شرافتى همچون ماه رمضان يا شبهاى قدر يا جمعه يا عيد و يا در مكان محترمى مانند مسجد يا يكى از مشاهد مشرفه انجام شود ، حاكم شرع مىتواند علاوه بر حد مذكور تازيانه بيشترى به او بزند ، و مقدار آن موكول به نظر حاكم شرع است .
" مسأله 3163 " زنا به يكى از دو راه ثابت مىشود :
1 - زنا كننده اى كه بالغ و عاقل و آزاد است در حال اختيار و بدون ارعاب و ترس چهار مرتبه و بنابر احتياط در چهار جلسه اعتراف كند كه زنا كرده است ، و اگر بعد از اقرار انكار نمايد - هر چند محصن باشد - سنگسار نمىشود ، ولى شلاق مىخورد .
2 - چهار مرد عادل به ديدن عمل شهادت دهند ، و اگر سه مرد و دو زن عادل يا دو مرد و چهار زن عادل هم شهادت دهند كافى است و زنا ثابت مىشود . ولى در مورد دو مرد و چهار زن نمىتوان حكم به سنگسار نمود ، بلكه فقط زن و مرد زنا كار را شلاق مىزنند .
" مسأله 3164 " اگر زنا با اقرار ثابت شود امام مسلمين مىتواند - در صورت توبه او و صلاحديد - زناكار را مورد عفو قرار دهد و حكم شلاق يا سنگسار را اجرا نكند ، ولى اگر با بينه ثابت شده باشد عفو جايز نيست .
" مسأله 3165 " شهادت شهود زنا بايد از روى ديدن عمل زنا باشد ، پس اگر از روى نشانه ها و آثار شهادت دهند زنا ثابت نمىشود ، بلكه بايد بر خود شهود حد قذف جارى شود . همچنين خصوصيات زمانى و مكانى عمل زنا در شهادت شهود بايد مثل هم باشد ، بنابراين اگر خصوصيات ذكر شده تفاوت كند زنا ثابت نمىشود و بر شهود حد قذف جارى مىشود .
" مسأله 3166 " زناكار - محصن باشد يا غير محصن - لازم نيست عمل زشت خود را به كسى اظهار كند ، بلكه خوب است بين خود و خدا توبه كند و به احدى اظهار نكند .
و چنانچه پيش از اقرار يا اقامه بينه توبه كند حد زنا بر او جارى نمىشود ، بلكه اگر شبهه توبه هم در بين باشد نبايد حد زنا بر او جارى شود .
" مسأله 3167 " زناكار غير محصن كه بايد حد شلاق بر او جارى شود ، چنانچه


( 1 ) حد قذف " در مسأله " 3186 " بيان شده است

574

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 574
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست