responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 55


پايين شستشو دهد ، و اگر مختصرى از اين مقدار را نشويد وضو باطل است ، و براى آن كه يقين پيدا كند اين مقدار را شسته بايد كمى از اطراف آن را هم بشويد .
" مسأله 251 " شستن داخل بينى و قسمتى از لبها و چشمها كه هنگام بستن ديده نمىشوند واجب نيست ، ولى براى آن كه يقين كند تمام آنچه واجب بوده شسته شده ، بايد مقدارى از آنها را هم بشويد .
" مسأله 252 " كسى كه دستهايش كوچكتر و يا چهره اش بزرگتر از معمول باشد ، يا موهاى سر او در بخشى از پيشانى او روييده و يا بخشى از جلوى سر او مو نداشته باشد ، بايد به اندازه اى كه افراد متعارف چهره خود را شستشو مىدهند صورت خود را بشويد . " مسأله 253 " كسى كه دستها و صورتش هر دو از اندازه متعارف كوچكتر و يا بزرگتر باشد ولى خود آنها با يكديگر متناسب باشند ، بايد هر اندازه از صورتش را كه ميان دو انگشت ميانى و شست قرار مىگيرد بشويد .
" مسأله 254 " رساندن آب وضو به زير موهاى صورت و شستن پوست صورت واجب نيست ، مگر آن كه پوست صورت از زير موها نمايان باشد . و اگر شك كند كه پوست صورت از لاى موها پيداست يا نه ، بنابر احتياط واجب بايد آب را به پوست هم برساند .
" مسأله 255 " اگر احتمال دهد چرك يا چيز ديگرى در ابروها و گوشه هاى چشم و لب او هست كه نمىگذارد آب به آنها برسد ، چنانچه احتمال او در نظر مردم عقلايى و بجا باشد ، بايد پيش از وضو بررسى كند كه اگر هست بر طرف نمايد .
" مسأله 256 " در وضو مىتواند صورت را با دست راست يا چپ و يا هر دو دست شستشو دهد ، بلكه اگر آب را از بالا به پايين به همه مقدار واجب برساند ، لازم نيست دست بكشد .
شستن دستها :
" مسأله 257 " پس از شستن صورت بايد نخست دست راست و سپس دست چپ را از آرنج تا سر انگشتان بشويد ، و براى اين كه يقين كند آب وضو به تمام اين مقدار رسيده ، بايد كمى بالاتر از آرنج را هم بشويد .
" مسأله 258 " بايد دستها را مانند صورت از بالا به پايين بشويد ، و اگر از پايين به بالا بشويد وضو باطل است .
" مسأله 259 " اگر هنگام شستن صورت يا دستها از روى اشتباه دستش از پايين به بالا

55

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست