responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 56


رود ، در صورتى كه صدق شستن از بالا به پايين محفوظ باشد وضو صحيح است ، همچنين اگر هنگام وضو يا مسح سر ، دست به طورى قرار بگيرد كه آب وضو به طرف آرنج سرازير شود اشكال ندارد .
" مسأله 260 " مستحب است هنگام شستن دست راست بگويد : " اللهم اعطنى كتابى بيمينى والخلد في الجنان بيساري ، وحاسبني حسابا يسيرا " يعنى : " خدايا نامه كردارم را به دست راستم بده و جاودانى در بهشت را به دست چپم ، و حساب مرا آسان فرما " .
و هنگام شستن دست چپ بگويد : " اللهم لا تعطني كتابي به شمالي ولا من وراء ظهري ولا تجعلها مغلولة الى عنقي ، وأعوذ بك من مقطعات النيران " يعنى : " خدايا نامه كردارم را به دست چپ و از پشت سر به من مده و آن را به گردنم مبند ، و من از آتش سوزان جهنم به تو پناه مىبرم " .
" مسأله 261 " شستن دستها تا مچ پيش از شستن صورت واجب نيست ، مگر اين كه دستها نجس باشند ، و اين شستن جزو وضو به شمار نمىآيد . پس كسى كه پيش از شستن صورت دستهاى خود را تا مچ شسته باشد ، هنگام وضو بايد دستها را تا سر انگشتها بشويد ، و اگر تنها از آرنج تا مچ را بشويد وضويش باطل است .
" مسأله 262 " هنگام شستن صورت و دستها بايد توجه شود چنانچه چيزى مانند :
چسب ، رنگ ، گچ و چربى زيادى كه مانع رسيدن آب وضو به پوست بدن مىشود به صورت يا دستها چسبيده باشد بر طرف نموده و آب وضو را به پوست دست و صورت برساند .
" مسأله 263 " در وضو شستن صورت و دستها در مرتبه اول واجب ، مرتبه دوم جايز ، و بيش از آن حرام است ، و ملاك در هر بار شستن اين است كه اگر يك مشت آب به قصد وضو بريزد و دست بكشد و با آن يقين كند تمام عضو شسته شده يك مرتبه حساب مىشود ، خواه يك مرتبه را قصد كرده باشد يا نه .
" مسأله 264 " اگر دست را تر كند و به صورت و دستها بكشد ، چنانچه ترى دست به قدرى باشد كه به واسطه كشيدن دست آب كمى بر آنها جارى شود و شستن صدق كند كافى است .
مسح سر و پا :
" مسأله 265 " پس از شستن هر دو دست بايد بر يك قسمت از چهار قسمت سر كه

56

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست