responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 54


آداب وضو وترتيب آن

شستن صورت

شستن دست ها

ترتيب آنها را شستشو دهد ، ولى در " وضوى ارتماسى " هر عضو به ترتيب و با فرو بردن زير آب شسته مىشود .
آداب وضو و ترتيب آن " مسأله 247 " كسى كه قصد وضو گرفتن دارد مستحب است وقتى نگاهش به آب مىافتد اين دعا را بخواند : " بسم الله و بالله والحمد لله الذى جعل الماء طهورا و لم يجعله نجسا " يعنى : " با نام خدا و كمك از او وضو مىگيرم ، همه حمد و سپاس از آن خدايى است كه آب را پاكيزه قرار داده است " .
و چون دست به آب مىزند بگويد : " بسم الله و بالله ، اللهم اجعلنى من التوابين واجعلنى من المتطهرين " يعنى : " با نام خدا و كمك از او آغاز مىكنم ، خدايا مرا از توبه كنندگان و پاك شوندگان قرار بده " .
" مسأله 248 " پس از آن كه دستها را از آلودگى تميز نمود مستحب است آب در دهان نموده و بيرون بريزد ، و هنگام انجام اين عمل كه به آن " مضمضه " مىگويند بگويد : " اللهم لقنى حجتى يوم القاك وا طلق لسانى بذكراك " يعنى : " خدايا روزى كه با تو ديدار مىكنم دليلم را به من تلقين كن و زبانم را به ياد خود بگشا " .
همچنين مستحب است آب در بينى كرده و بيرون بريزد و هنگام انجام اين كار كه به آن " استنشاق " مىگويند بگويد : " اللهم لا تحرم على ريح الجنه واجعلنى ممن يشم ريحها وروحها وطيبها " يعنى : " خدايا بوى بهشت را بر من حرام مگردان و از كسانى قرارم ده كه نسيم وعطر بهشت را مىبويند " .
شستن صورت :
" مسأله 249 " براى شستن صورت بايد مشت را به قصد شستن صورت از آب پر نموده ، به بالاى پيشانى - جايى كه موى سر مىرويد - بريزد و دست را همراه آب از بالا به پايين بكشد ، و مستحب است هنگام شستن صورت بگويد : " اللهم بيض وجهى يوم تسود فيه الوجوه ، ولا تسود وجهى يوم تبيض فيه الوجوه " يعنى : " خدايا رويم را در آن روز كه چهره ها سياه است سپيد گردان ، و در آن روزى كه چهره ها سپيد است رويم را سياه مگردان " .
" مسأله 250 " هنگام شستن صورت واجب است در ازاى آن را از رستنگاه مو تا چانه ، و پهناى آن را به اندازه اى كه ميان انگشت ميانى و شست قرار مىگيرد ، از بالا به

54

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 54
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست