responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 421


رجوع مىكند ، و او نيز اگر با اجازه بدهكار اصلى ضمانت كرده به بدهكار اصلى مراجعه مىنمايد . همچنين است حكم موردى كه ضامن سوم يا چهارم - هر چه بالا روند - ضمانت ضامنهاى قبل از خود را بنمايند .
" مسأله 2361 " چند نفر مىتوانند به طور مشترك بدهى يك نفر را ضمانت نمايند ، خواه سهم هر كدام مساوى با سهم ديگران باشد يا متفاوت ، و با پرداخت سهم هر يك به همان اندازه از بدهى او كم مىشود . اما صحت ضمانت چند نفر به طور مستقل نسبت به همه يك بدهى محل اشكال است .
" مسأله 2362 " ضمانت از منافع مانند ضمانت از كارى كه به عهده ديگرى است چنانچه مباشرت در آن شرط نباشد صحيح است .
" مسأله 2363 " همان گونه كه ضمانت در " اعيانى كه به ذمه است " صحيح مىباشد ضمانت در " اعيان موجوده " نيز اشكال ندارد ، بنابراين چنانچه كسى براى خريدار ضامن شود كه اگر جنس فروخته شده معيوب باشد عوض آن را به او بدهد ، ضمانت او صحيح است و بايد به آن عمل نمايد .
ب - ضمانت قهرى :
" مسأله 2364 " " ضمانت قهرى " ضمانتى است كه بدون قرارداد و عقد خاصى حاصل مىشود ، مانند مواردى كه انسان بر ديگرى يا بر اموال و منافع و حقوق مشروع او سلطه پيدا كند و از اين راه خسارتى بر خود او يا بر اموال و حقوق او وارد نمايد و يا موجب اتلاف و از بين رفتن آنها گردد ، خواه خودش اتلاف كند يا ديگرى به دستور او اتلاف نمايد ، يا تا زمانى كه مال به ناحق در سلطه او است از هر راهى خسارتى بر مال وارد شود ، و يا مثلا حيوان متعلق به او در اثر مسامحه و كوتاهى ضرر جسمى يا مالى بر ديگرى وارد نمايد . در تمام اين موارد ضمانت قهرى ثابت است ، و در مورد اخير چنانچه حيوان كسى به ديگرى حمله كند و او از خود دفاع نمايد و در اثر آن حيوان بميرد ، او ضامن حيوان نيست .
" مسأله 2365 " اگر از راه نامشروع مالى به دست انسان برسد ضامن آن مال خواهد بود .
" مسأله 2366 " با توجه به اين كه علم طبابت از جهت تشخيص امراض گوناگون و شناخت داروهاى متفاوت و راه هاى معالجه بسيار وسيع است ، هر پزشكى تنها در محدوده شناخت و اطلاعات خود مىتواند طبابت كند ، و در هر موردى كه مرض يا داروى

421

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 421
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست