responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 422


آن را نتواند تشخيص دهد نبايد دخالت كند ، و اگر معالجه نمايد و بيمار دچار عوارض سوئى شود ضامن مىباشد .
" مسأله 2367 " اگر پزشك با بيمار يا ولى او شرط عدم ضمان كند - يعنى به او بگويد اگر ضررى به مريض برسد ضامن نباشد - در صورتى كه حاذق باشد و دقت و احتياط را در معالجه رعايت نمايد و در عين حال به مريض ضررى برسد ضامن نيست .
" مسأله 2368 " اگر پزشك دارويى را تعريف كند يا بگويد درمان فلان درد با فلان داروست و بيمار با اختيار و فهم خود دارو را با درد خود منطبق نموده و مصرف كند ، پزشك در برابر عوارض آن ضامن نيست .
" مسأله 2369 " اگر پزشك نسخه نوشته و دستور به مصرف دارو دهد به گونه اى كه بيمار از خود اختيارى نداشته و به اعتماد دستور پزشك دارو را مصرف نمايد ، چنانچه در معالجه خطا كرده و به مريض ضررى برسد يا بميرد ضامن خواهد بود ، مگر اين كه شرط عدم ضمان كند و دقت لازم را بنمايد .
" مسأله 2370 " اگر پزشك با دست خود به بيمار دارو دهد و يا آمپول تزريق نمايد و عوارضى پيش آيد مسئول مىباشد ، مگر اين كه شرط عدم ضمان كند و احتياط لازم را بنمايد .
" مسأله 2371 " اگر موقعيتى پيش آيد كه تسريع در معالجه لازم باشد و شرط عدم ضمان يا اجازه گرفتن از بيمار يا ولى او ميسر نباشد ، چنانچه پزشك با احتياط لازم اقدام به معالجه كند ضامن نيست .
" مسأله 2372 " در مواردى كه بيمار يا ولى او شرط عدم ضمان را از پزشك قبول نكنند ، چنانچه جان بيمار در خطر نباشد يا اين كه مراجعه به پزشك ديگر ممكن باشد مىتواند بيمار را رها كرده و معالجه ننمايد ، و اگر جان بيمار در خطر باشد و مراجعه به پزشك ديگر ممكن نباشد اقدام به معالجه او لازم است ، و در اين صورت اگر پزشك حاذق بوده و احتياط و دقت لازم را بنمايد ضامن نمىباشد .
" مسأله 2373 " ضامن نبودن پزشك به وسيله نصب اطلاعيه در محل درمان يا اعلام در رسانه ها ثابت نمىشود ، بلكه بايد خود بيمار يا ولى او پس از آگاهى از كيفيت درمان شرط عدم ضمان را به صورت كتبى يا شفاهى قبول كند . و چنانچه قبول شرط از روى اضطرار و ناچارى باشد اشكال ندارد ، ولى اگر اجبار و اكراه در بين باشد پزشك ضامن است .
" مسأله 2374 " در موارد اشتباه آزمايشگاه و در نتيجه اشتباه معالجه اگر خسارات

422

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 422
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست