responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 420


چيزى بگيرد ، و اگر مقدارى از آن را ببخشد نمىتواند آن مقدار را مطالبه نمايد .
" مسأله 2353 " اگر ضمانت به طور صحيح و با شرايط آن برقرار شود ضامن نمىتواند آن را به هم بزند ، مگر اين كه هنگام بستن قرارداد ضمانت ضامن يا طلبكار شرط كرده باشد كه هر گاه بخواهد بتواند آن را به هم بزند .
" مسأله 2354 " هر گاه انسان هنگام ضامن شدن بتواند طلب طلبكار را بدهد - اگر چه بعد فقير شود - طلبكار نمىتواند ضامن بودن او را به هم بزند و طلب خود را از بدهكار اول مطالبه نمايد ، همچنين است اگر هنگام ضامن شدن نتواند طلب او را بدهد ولى طلبكار بداند و به ضامن شدن او راضى شود .
" مسأله 2355 " اگر انسان در موقعى كه ضامن مىشود نتواند طلب طلبكار را بدهد و طلبكار در آن وقت نداند و بعد بفهمد ، مىتواند ضامن بودن او را به هم بزند ، ولى اگر پيش از آن كه طلبكار بفهمد ضامن قدرت پرداخت پيدا كرده باشد به هم زدن ضمانت خالى از اشكال نيست .
" مسأله 2356 " هر گاه ضامن بدون درخواست و اجازه بدهكار ضامن شود و بدهى او را بپردازد ، نمىتواند از او چيزى بگيرد ، ولى اگر با درخواست و اجازه او باشد و قصد مجانى بودن ضمانت را هم نداشته باشد ، مىتواند آنچه را از بابت او پرداخت كرده مطالبه كند ، ولى اگر به جاى جنسى كه بدهكار بوده جنس ديگرى به طلبكار او بدهد نمىتواند چيزى را كه داده از او مطالبه نمايد ، مگر اين كه بدهكار راضى شود .
" مسأله 2357 " اگر بدهى مدت دار باشد و ضامن پس از قبول ضمانت با همان مدت بدهى را پيش از رسيدن موعد پرداخت نمايد ، نمىتواند پيش از تمام شدن مدت آن را از بدهكار اول مطالبه نمايد ، ولى اگر ضامن با رضايت بدهكار آن را پيش از موعد پرداخت كند مىتواند همان وقت به او مراجعه نموده و بدهى را مطالبه نمايد .
" مسأله 2358 " اگر بدهى مدت دار باشد و ضامن پيش از رسيدن موعد بميرد ، طلبكار مىتواند فورا بدهى خود را از ارث او مطالبه نمايد ، ولى وارثان ضامن حق ندارند پيش از رسيدن موعد آن را از بدهكار مطالبه نمايند .
" مسأله 2359 " هر گاه بدهكار مالى را نزد طلبكار رهن گذاشته باشد ، چنانچه كسى ضمانت بدهى او را نمايد رهن به هم مىخورد و مال گرو آزاد مىشود .
" مسأله 2360 " هر گاه انسان بدهى كسى را ضمانت كند و بدهكار شود ديگرى نيز مىتواند بدهى ضامن را ضمانت نمايد ، و در اين صورت ضامن دوم بدهكار مىباشد ، و پس از پرداخت بدهى چنانچه ضمانت او با اجازه ضامن اول بوده به ضامن پيش از خود

420

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 420
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست