responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 40


آب قليل آب كشيد ، به شرط آن كه به قدرى آب روى آن بريزند كه جارى شود ، همچنين بايد غساله آن را رد كنند و يا با پارچه و مانند آن جمع نمايند ، ولى در شستن با آب متصل به كر رعايت اين شرط لازم نيست . و زمينى را كه روى آن از ريگ و شن پوشيده شده و غساله در آن فرو مىرود ، اگر با آب قليل آب بكشند روى شنها پاك و زير آن نجس است .
" مسأله 147 " زمينى كه آب روى آن جارى نمىشود با آب قليل پاك نمىگردد ، مگر اين كه اصلا آب در آن فرو نرود و ممكن باشد با پارچه و مانند آن فورا غساله را جمع نمايند .
" مسأله 148 " اگر ظاهر چيزهايى از قبيل ميز و صندلى نجس شود با آب قليل هم پاك مىشود . همچنين اگر ظاهر سنگ نمك نجس شود با آب قليل مىتوان آن را آب كشيد ، مگر اين كه غساله اى كه از آن جدا مىشود مضاف شود .
2 - زمين :
" مسأله 149 " " زمين " با پنج شرط كف پا و ته كفش نجس را پاك مىكند :
1 و 2 - بنابر احتياط واجب زمين پاك و خشك باشد .
3 - به سبب راه رفتن و برخورد با زمين نجس ، كف پا يا ته كفش نجس شده باشد .
4 - نجاستى كه به كف پا يا ته كفش رسيده ، با راه رفتن يا ماليدن پا به زمين بر طرف شود .
5 - زمينى كه روى آن راه مىروند خاكى يا سنگفرش و يا آجر فرش و مانند آن باشد ، و كف پا يا ته كفش با راه رفتن روى فرش يا حصير و يا سبزه پاك نمىشود ، و پاك شدن آن با راه رفتن روى آسفالت و زمينى كه با چوب فرش شده محل اشكال است .
" مسأله 150 " براى پاك شدن كف پا يا ته كفش نجس بهتر است حد اقل پانزده ذراع ( تقريبا پانزده گام معمولى ) راه برود ، هر چند با كمتر از اين مقدار يا ماليدن پا به زمين نجاست آن بر طرف شود .
" مسأله 151 " لازم نيست كف پا يا ته كفش نجس تر باشد ، بلكه اگر خشك هم باشد به راه رفتن پاك مىشود .
" مسأله 152 " هنگامى كه كف پا يا ته كفش نجس به راه رفتن پاك شود ، مقدارى از اطراف آن هم كه معمولا به گل آلوده مىشود ، اگر با زمين يا خاك تماس پيدا كند پاك مىگردد .
" مسأله 153 " اگر بعد از راه رفتن يقين كند ذره هاى كوچكى از نجاست در كف پا يا ته كفش مانده است ، بايد آن را بر طرف نمايد و دوباره راه برود ، ولى باقى بودن بو يا رنگ نجاست اشكال ندارد .

40

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست