responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 39


نجاست را از آن بر طرف كرده يا نه ، چنانچه موقع آب كشيدن متوجه بر طرف كردن عين نجاست بوده آن چيز پاك است ، و اگر متوجه بر طرف كردن عين نجاست نبوده بنابر احتياط واجب دوباره آن را آب بكشد .
" مسأله 139 " اگر نجاست بدن را در آب كر يا جارى بر طرف كنند بدن پاك مىشود ، و بيرون آمدن و دوباره در آب رفتن لازم نيست .
" مسأله 140 " اگر جايى از بدن يا لباس را با آب قليل آب بكشند ، اطراف آنجا كه متصل به آن است و معمولا موقع آب كشيدن آنجا نجس مىشود ، با پاك شدن جاى نجس پاك مىشود ، به شرط آن كه آبى كه براى پاك شدن محل نجس مىريزند به آن اطراف نيز جارى شود . همچنين است اگر چيز پاكى را پهلوى چيز نجسى بگذارند و روى هر دو آب بريزند .
" مسأله 141 " اگر ظرف يا بدن نجس باشد و بعد به طورى چرب شود كه آب به آن نرسد ، چنانچه بخواهند ظرف يا بدن را آب بكشند ، بايد اول چربى را بر طرف نمايند و سپس آن را آب بكشند .
" مسأله 142 " اگر بخواهند موى سر و صورت را با آب قليل آب بكشند بنابر احتياط بايد پس از هر بار آب ريختن فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد .
" مسأله 143 " اگر ظاهر گندم ، برنج ، ساير حبوبات و يا صابون و مانند آن نجس شود ، با فرو بردن در آب كر و يا جارى پاك مىشود ، ولى اگر باطن آنها نجس شود به هيچ وسيله اى پاك نمىشود ، و مجرد فرو رفتن رطوبت به باطن آنها موجب پاكى باطن آنها نمىشود . و در صورتى كه شك كند آب نجس به باطن صابون و مانند آن رسيده يا نه پاك است .
" مسأله 144 " اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزى مانند اينها نجس شده باشد ، چنانچه آن را در ظرفى بگذارند و سه مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مىشود ، بلكه در صورتى كه به ادرار نجس شده باشد دو مرتبه ، و در غير ادرار يك مرتبه هم كافى است و ظرف آن هم پاك مىگردد ، ولى اگر ظرف آن از قبل نجس بوده سه مرتبه شستن لازم است .
" مسأله 145 " گوشت و دنبه اى كه نجس شده مثل چيزهاى ديگر آب كشيده مىشود .
همچنين است اگر بدن يا لباس ، چربى كمى داشته باشد كه از رسيدن آب به آنها جلوگيرى نكند .
" مسأله 146 " زمينى را كه به سبب سنگفرش بودن آب در آن فرو نمىرود مىتوان با

39

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 39
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست