responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 41


" مسأله 154 " كسانى كه با دست و زانو و يا با پاى مصنوعى راه مىروند ، اگر كف دست ، سر زانو يا كف پاى مصنوعى آنان نجس شود به وسيله راه رفتن پاك مىشود ، همچنين است ته عصا ، چرخ اتومبيل يا موتور سيكلت ، نعل چهار پايان و مانند اينها . ولى درون كفش و آن اندازه از كف پا كه به زمين نمىرسد به واسطه راه رفتن پاك نمىشود ، و پاك شدن كف جوراب به وسيله راه رفتن محل اشكال است .
3 - آفتاب :
" مسأله 155 " " آفتاب " زمين و ساختمان و چيزهايى مانند : در ، پنجره و ميخهايى را كه در ساختمان به كار رفته و جزو ساختمان به شمار مىآيد با شش شرط پاك مىكند :
1 - چيز نجس به گونه اى تر باشد كه اگر چيز ديگرى به آن برسد تر شود ، پس اگر خشك باشد ، بايد آن را تر نمايند تا آفتاب خشك كند .
2 - پيش از تابيدن ، عين نجاست از آن چيز بر طرف شده باشد .
3 - چيزى مانند ابر يا پرده و يا جسم ديگرى از تابيدن مستقيم خورشيد به چيز نجس جلوگيرى نكند ، و اگر از پشت شيشه يا به وسيله آينه بتابد پاك شدن آن محل اشكال است .
ولى اگر ابر به قدرى نازك باشد كه از تابيدن آفتاب جلوگيرى نكند اشكال ندارد .
4 - آفتاب به تنهايى ترى چيز نجس را خشك كند ، و اگر مثلا آفتاب و باد ، يا آفتاب با گرماى ديگر آن ترى را خشك كنند پاك نمىشود ، ولى اگر باد به قدرى كم باشد كه نگويند به خشك شدن چيز نجس كمك كرده اشكال ندارد .
5 - آفتاب مقدارى از بنا يا ساختمان را كه نجاست به آن فرو رفته يك مرتبه خشك كند ، پس اگر يك مرتبه بر زمين و ساختمان نجس بتابد و روى آن را خشك كند و در روز ديگر زير آن را خشك نمايد ، فقط روى آن پاك مىشود و زير آن نجس مىماند .
6 - بين روى زمين يا ساختمان كه آفتاب به آن مىتابد و داخل آن ، هوا يا جسم پاك ديگرى فاصله نباشد ، و اگر نه قسمت داخل پاك نمىشود ، هر چند در اثر تابش آفتاب خشك شود .
" مسأله 156 " درخت و گياه و ميوه بر درخت نيز اگر نجس و تر باشد با تابش آفتاب پاك مىشود ، هر چند خوب است اجتناب شود .
" مسأله 157 " اگر آفتاب به يك سوى ديوار نجس بتابد سوى ديگر آن پاك نمىشود ، مگر اين كه ديوار به قدرى نازك باشد كه با تابش به يك سوى ديوار سمت ديگر آن هم خشك شود .
" مسأله 158 " اگر بعد از آن كه آفتاب به زمين نجس تابيد انسان شك كند كه زمين

41

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 41
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست